14 år og klar til sex, men er jeg for stram?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er 14 år gammel, og jeg føler mig klar til sex. Men jeg har ikke fået min menstrution, og jeg ved ikke, om jeg er for stram.

Hvad skal jeg gøre? Og kan jeg godt have sex, når jeg ikke har min menstruation?

L

SVAR:

Kære L

Tak for dit brev. Det er dejligt, at du viser tillid og tør spørge om det, der fylder hos dig. Jeg vil først svare på de to ting, du spørger om: Om man kan have sex inden den første menstruation, og om du er for stram til at have sex. Herefter vil jeg give dig nogle af mine overvejelser.

Sex inden den første menstruation

Du spørger, om det er ok at have sex, inden man har fået menstruation. Det er rent fysisk ikke en hindring, men det er meget vigtigt at bruge prævention. Inden en menstruation kommer, er der ægløsning. Det vil altså sige, at du kan blive gravid inden din første menstruation.

Læs mere i vores artikel Den første menstruation.

Stramt underliv

Når man er 14 år, er kroppen faktisk ikke færdig med at vokse og udvikle sig. Der er nok 3-5 år endnu. Det er selvfølgelig ikke muligt for mig at vurdere helt konkret, om du er for stram forneden. Og den slags undersøgelser er der vist ingen, der laver. Men jeg vil nævne, at man nemt kan stramme rigtig meget op i musklerne i underlivet, hvis man er nervøs eller usikker ved et samleje.

Lyst til sex

Det er fuldstændig normalt at have lyst til sex. Også når man er ung. Hormonerne i kroppen er altså lidt vilde, og det er, som om de overtager hjernen ind imellem, så du kan opleve at være voldsomt forelsket og helt opslugt af det. Det må du endelig ikke forsøge at undertrykke. Og selvfølgelig flyver tankerne over på sex, og hvor dejligt det må være.

Prøv at overveje, om du rent faktisk vil gå hele vejen, eller om det bare er tanken om sex, der er tiltalende. Fantasien om sex er tit flottere og nemmere end virkeligheden. Desværre følger der ofte usikkerhed og nogle gange skuffelse med, fordi sex ikke lever op til ens forestillinger. Og hvad tænker ens partner nu, hvis det ikke gik så godt? Er jeg så alligevel ikke en god kæreste?

Mine overvejelser

Du har skrevet dit spørgsmål til AdamogEva.dk, og her er en grundlæggende holdning, at sex er bedst, når det er to, der er gift med hinanden. Det vil jeg gerne uddybe lidt: Alle, der har sex første gang, er nervøse. Det gælder også, hvis man venter, til man er gift. Man kan også nemt stramme op i underlivet, selvom det er ens ægtemand, man har sex med.

Den gode og vigtige forskel er: Man har lovet at blive sammen uanset, hvordan det går! De to har givet løfte til hinanden om, at de vil arbejde på at få ægteskabet til at fungere. Også selvom sex kan være svært og udfordrende. Så er det i trygge og tillidsfulde rammer.

Jeg vil opfordre dig til at tænke et par gange mere over, om det er bedre at vente med sex. Og nyd så i stedet den tid, der er lige nu med kilden i maven over øjenkontakt med ham, du er forelsket i; det sug det giver når man holder i hånden og den eksplosion, det første kys kan give. De ting er meget værdifulde, og man skal ikke gå hele vejen for at være en god kæreste.

Du kan få flere input til dine overvejelser i vores tema: Teenager og sex. Især vil jeg anbefale de her artikler

10 gode grunde til at vente med sex
Et trin ad gangen er det mest sikre
Sex og følelser

Du kan også læse det her svar til en anden: Kan jeg have en kæreste uden at gå i seng med ham?

Til sidst vil jeg kort nævne, at du er under den seksuelle lavalder. Grænsen er 15 år. Denne grænse er lavet for beskytte dem, der hverken er fysisk eller følelsesmæssigt helt klar til at dele sex med et andet menneske.

Mvh Karen