Bekymret for at begynde med p-piller – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 16. Jeg har nu en fast kæreste, og vi har været sammen en måned, men har kendt hinanden i mange år. Jeg skal nu snart til lægen og begynde på p-piller.

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg er lidt bange for at begynde på dem. Jeg er bare bange for, at jeg gør noget galt, eller der sker noget. Min kæreste er meget sød og siger, at hvis der sker noget, må vi tage den derfra, men alligevel.

Jeg har været inde og læse meget om det med p-piller. Jeg er bare bange, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg tænker på det med p-piller 24/7 og kan ikke stoppe!!

Please hjælp mig!! :((

SVAR:

Kære pige på 16

Tak for din henvendelse til brevkassen; det er altid godt at vende sine tanker med andre, når man tænker så meget over noget, som du gør.

Du skriver, at du tænker over det med p-piller hele tiden og er bange for, hvad der kan ske. Så vidt jeg kan læse af dit brev, er du ikke så bange for at tage pillerne, men mere hvad der sker, når du og din kæreste tager skridtet videre.

Tal med lægen om dine bekymringer

Jeg går ud fra, at lægen informerer dig grundigt om, hvad der sker med kroppen, når man begynder med p-piller. Det er vigtigt, at du skriver alle dine bekymringer og spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, når du er hos lægen. Det kan være svært at huske, når man sidder der, og det hele måske går lidt stærkt.

Du skriver, at du har læst en masse om det på nettet, og det kan være skræmmende, fordi det er svært at sortere og finde ud af, hvad der er relevant for dig. Derfor er det bedst at snakke med lægen om det hele.

Hvis lægen ordinerer pillerne til dig, er det fordi han har styr på, at du kan tåle det, og der ikke er noget fysisk til hinder for, at du begynder at tage dem. Det er lægens ansvar at undersøge og beslutte det, så den del skal du ikke bekymre dig om.

Stort at begynde med sex

Som jeg har skrevet, tror jeg også, din bekymring går på, hvad der sker med dig, når du begynder at gå i seng med din kæreste. Du skriver, at du er bange for, du gør noget galt, og at der sker noget. Det kan jeg godt forstå, for det er et stort skridt.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, hvorfor du mon har så travlt med at komme i gang med at have sex med din kæreste og starte med p-piller. I har trods alt kun været kærester i én måned, og du er stadig meget ung og har tiden for dig. Du skriver ikke, om din kæreste presser dig, men det virker ikke, som om du lige nu er tryg ved at skulle have sex med ham og i gang med p-pillerne. Derfor synes jeg, du skal tænke grundigt over, hvad DU gerne vil.

Tal om forventninger

Det er svært at skulle sige nej til en fyr, du er forelsket i, og det kan være nemmest at give efter. Men det er virkelig vigtigt, at du snakker med ham om, at du har brug for at tænke mere over, hvad du gerne vil, så du er tryg ved situationen.

Desværre går mange i seng med deres kæreste, når de har været sammen i kort tid. Måske fordi de gerne vil, men det kan også være, fordi de tror, at alle andre gør det. Eller fordi de bliver presset af deres kæreste. Eller fordi de tror, at det er den måde, man er rigtige kærester på. Eller af andre grunde. Men ofte bliver sex ikke det, det de forventer, og det kan blive en dårlig oplevelse.

Sex kræver tillid og tryghed

Sex er ikke bare automatisk godt og fantastisk, som man ser det på film eller hører om fra andre. Sex er det mest intime, man kan dele med et andet menneske, og det kræver, at man kender hinanden godt og har tillid til hinanden. Det kan man ikke bare opbygge på kort tid, for det kræver masser af tid sammen og godt kendskab til hinanden. Når man har det, bliver sex også meget bedre, fordi man kan give sig til hinanden på en anden måde. Læs mere om det i artiklen Sex og følelser.

Mærk hvad du har lyst til

Som jeg skrev før, er du kun 16 år og har tiden for dig. Det kan være træls at høre, når man føler, man er ved at blive voksen, og det skal du endelig også bare nyde! Selvom du måske ikke lige nu føler det, har du masser af tid foran dig. Derfor vil jeg opfordre dig til at træde et skridt tilbage og mærke efter, hvad du er bange for, og hvad du mest har lyst til og brug for.

Selvom det føles, som om du er ved at blive voksen, sker der rigtig meget med din krop og sjæl i teenageårene. Det kan betyde, at det er svært at overskue konsekvenserne af at have sex, fordi det som sagt ikke bare er en fysisk handling, men et intimt forhold til et andet menneske.

Måske kan du bruge artiklen 10 gode grunde til at vente med sex i dine overvejelser.

Bliv hinandens bedste venner

Derfor tænker jeg, det er bedst for dig og din kæreste, at I lige nu bruger en masse tid på at være hinandens bedste venner og laver sjove og gode ting sammen, så I lærer hinanden rigtig godt at kende, og så ikke mindst du bliver mere tryg i jeres forhold. Hvis din kæreste er god for dig, vil han respektere det og udforske livet som kærester sammen med dig, uden I behøver at dele sex lige nu.

Hent inspiration i vores artikel Hvordan lærer du din kæreste at kende?

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mvh Kirsten Kirk Christensen