13 år og forelsket. Han har kæreste. Hvordan komme videre?

Vis spørgsmål

Der går en dreng i min klasse. I slutningen af sjette klasse begyndte han at komme i puberteten, og efter sommerferien var han blevet meget sød og flot, og jeg tror ikke, jeg var den eneste pige, der blev forelsket i ham.

I dag fandt jeg ud af, at han har en kæreste. De har været hemmelige kærester i over en måned nu. Helt inderst inde så jeg det måske godt komme. Der er meget kemi imellem dem.

Lige da jeg fandt ud af det, var jeg lige ved at græde, men jeg fandt hurtigt ud af at skjule det.

Jeg ved ikke, hvordan jeg har det, jeg ved ikke en gang, om jeg overhovedet var rigtigt forelsket til at starte med. Hvordan kommer jeg videre??

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

C, 13 år

SVAR:

Hej C

Når man oplever interesse i det modsatte køn, kan det nogle gange være svært at afgøre, hvor interesseret man er.

Forelskelsesfølelser kan hurtigt ændre sig

Man kan tænke, at man er stormende forelsket, og alligevel går det hurtigt over. Andre gange troede man måske, man var ligeglad, og så generer det egentligt mere, end man vil være ved.

Det er svært at gisne om, hvordan du har det, men ud fra det, du beskriver, vil jeg gætte på, at du ikke var så forelsket, som du troede, hvilket er helt fint. Det gode ved det er, at det derfor også vil være nemmere for dig at komme videre.

Forsøg at være optaget af andre ting

Du spørger, hvordan du kommer videre, og der er ikke noget enkelt svar til det. Men det, der er vigtigst, er, at finde noget andet at tænke på, dvs. du skal ikke sidde derhjemme for dig selv og tænke. Så lav nogle aftaler med veninderne eller få dig en ny hobby. Det vigtigste er det, at du får dine tanker hen på noget andet.

Du kan læse meget mere om forelskelse og om alt det gode ved venskab og mulige kærester i vores tema Fra venner til kærester.

Du kan sikkert få glæde af disse artikler:
Pigevenner og drengevenner
Plusser ved at vente med at få en kæreste

Jeg håber, det lykkes for dig at komme godt videre.

Venlig hilsen
Anne