13 år: Kommer min penis til at blive større?
Hej, jeg er 13 år, og min penis er ikke rigtig vokset endnu, og alle mine venners er.
Jeg er bange for, at min ikke kommer til at vokse. Så jeg håber, at I kan hjælpe.
F, 13 år

SVAR:
Hej F
Tak for spørgsmålet.
Helt normalt
Jeg kan godt forstå, det er svært at føle, man er den eneste, som ikke er kommet i puberteten. Det er den periode, hvor der sker en masse ændringer i kroppen, bl.a. at penis vokser. Det er dog ganske normalt ikke at være gået i puberteten som 13-årig, og måske er du allerede i puberteten, blot i starten? Jeg tror, du den næste tid vil opleve en masse forandringer i kroppen, fordi du kommer i puberteten.
Ofte hænger tidspunktet for ens pubertet sammen med, hvornår dine forældre kom i puberteten. Hvis de var sent på den, er du det sandsynligvis også. Så tag en snak med dem om det, hvis du har lyst.
Forsinket pubertet
Hvis du ikke har nogen tegn på pubertet som 14-årig, kan du tage til din læge og blive undersøgt. Ikke fordi det nødvendigvis er unormalt, men det kan være fint lige at blive tjekket.
At du går senere i puberteten end dine venner, betyder at du får lidt længere tid til at vokse end dine kammerater. Derfor er det sandsynligt, at du ender med at blive højere end nogle af dem.
Jeg har lige fundet lidt andet på hjemmesiden, som du måske kan blive klogere ved at læse:
Fra dreng til mand
16½ år og stadig ikke i puberteten – er der noget galt?
I vores tema Pubertet – mest for drenge kan du finde mange flere artikler og svar om de forskellige måder, drenge udvikler sig på.
MVH Jonas