12 år og flov over skæg - hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 12 år og har overskæg, altså ikke fuldskæg. Jeg ville meget gerne have det væk, og når jeg skal snakke med en, kigger jeg på han/hun og kigger lidt væk.

Mange fra min klasse har opdaget, at jeg har overskæg og når de siger, du har overskæg, siger jeg ikke noget og bliver lidt flov.

Hjælp, hvad kan jeg gøre.

Dreng, 12 år

SVAR:

Hej

Som dreng, når man nærmer sig pubertetsalderen, begynder man at få hårvækst forskellige steder på kroppen. Det kan du læse mere om i vores artikler Fra dreng til mand og Pubertet - en ekstrem forvandling.

Overskæg kan være noget af det første "mandlige" hårvækst, som bliver synligt. Du kan ikke forhindre, at det vokser.

Det nemmeste ville være at anskaffe en barbermaskine og barbere det væk. Alternativt kan det i begyndelsen fjernes med en lille saks.

Det er ikke noget at være flov over. Det er helt naturligt. Der findes drenge og mænd. som faktisk er kede af, at de kun har meget lidt skægvækst.

Mvh
Boje