Vil min kæreste have, jeg skal være lækker som de kendte?
Min kæreste snakker hele tiden om berømtheder, og hvor lækre de er og sender mig hele tiden videoer, hvor hun reagerer, som om de er perfekte. Det føles, som om jeg skal være ligesom dem.
Hvordan skal jeg se situationen og gribe den an?
Dreng, 17 år

SVAR:
Kære anonyme dreng
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det bare godt, at du spørger efter hjælp. Der er så mange ting, som kan gå skævt i et forhold, og derfor er det bare så fint, at du henter hjælp til det.
Når jeg læser det, du beskriver, kan jeg godt forstå, at du bliver ked af det og usikker i dit kæresteforhold.
Nødvendigt med en snak
Jeg synes, du skal tage en snak med din kæreste en dag, hvor I har god tid. Der fortæller du hende, hvad det gør ved dig, at hun sender de videoer og taler om dem, som hun gør. Jeg vil opfordre dig til at spørge hende, hvorfor hun gør det og så gøre hende klart, at hun skal stoppe med det, fordi det gør dig usikker og ked af det.
Hvis I skal være kærester, har du brug for at vide, at hun elsker dig, som du er og ikke ønsker at lave dig om til et glansbillede af noget, som hun tror er perfekt. Det bliver du nødt til at fortælle hende.
Lær hinanden at kende
Jeg kender jo ikke jeres forhold, men nu har du fået mine tanker, og jeg håber, du kan bruge dem. En ting er i hvert fald sikkert: I bliver nødt til at få snakket om det her og finde ud af, hvordan I kommer videre som par.
Det kan også være anledningen til, at I får snakket jer ind på hinanden og talt om nogle vigtige ting, som kan styrke jeres forhold. Det er vigtigt at få talt om, hvilke forventninger I hver især har til det at være kærester. Måske har I brug for at lære hinanden bedre at kende.
Til sidst vil jeg sige, at der i et kæresteforhold selvfølgelig altid vil være ting, som man ønsker sig anderledes hos sin partner, og det er også ok at sige det. Men man skal sige det direkte og i kærlighed, for så vil det blive modtaget og lyttet til, uden at paraderne er oppe.
Måske kan I få noget ud af at læse og tale om vores artikler:
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Ha’ det godt!
Mange gode hilsner
Claus Pihl