Vil hun mig eller ej?

Vis spørgsmål

Hej brevkassen

Jeg mødte en pige kort for nogle år siden til et arrangement, hvor vi faldt i snak, dog uden der skete meget mere, end vi mødtes en enkelt gang senere til en kop kaffe. For nogle måneder siden kontaktede hun mig, og vi begyndte at ses. Det hele gik meget hurtigt, vi var meget sammen, skrev meget osv. Det endte ud i, at jeg syntes, det gik lidt for stærkt det hele, og derfor blev jeg lidt afvisende, dårligere til at svare osv. I takt med, at jeg gjorde det, fandt jeg dog ud af, at jeg faktisk gerne ville hende.

Vi skrev sammen en aften, vi begge var i byen og aftalte at sove sammen. Jeg faldt desværre i søvn, mens hun var på vej, så hun var nødt til at tage hjem igen. Hun var selvfølgelig sur og skuffet bagefter, og der blev lidt koldt i luften. Vi mødtes dog kort tid efter til en hyggelig gåtur og mad hos mig, hvor vi fik snakket godt sammen. Jeg fortalte hende, at jeg godt kunne lide hende, og hun fortalte, at hun også syntes, det ville være dårlig stil at være sammen med andre.

Men efter den dag har det stadig været helt koldt mellem os. Det er rigtig svært at få hende til at mødes og/eller holde en samtale kørende over beskeder. Jeg har ikke lyst til, at det fortsætter på denne måde. Men jeg ved ikke, om det er en reaktion på, at jeg selv tidligere har været rigtigt dårlig til at svare hende? Er det egentlig bare et forsøg fra hendes side på at se, om jeg vil hende nok til at holde fast ved hende?

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp.

O, 21 år

SVAR:

Kære O

Tak for dit brev. Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvad der er op og ned i relationer, og det er rigtig godt, at du skriver for at få andres input til situationen.

Jeg vil forsøge at give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre for at komme videre i relationen til den pige, du har tilbragt tid sammen med gennem de sidste måneder.

Utryghed

Som jeg læser dit brev, har I set meget til hinanden i korte perioder over de sidste måneder. Her følte du, at det gik lidt for hurtigt frem mellem jer, og du trak dig fra hende i lidt tid. Det tænker jeg er en naturlig reaktion, når vi føler, noget går for stærkt. Samtidig kan det føles utrygt for den anden part, hvis der ikke bliver sat ord på, hvorfor vi reagerer, som vi gør. Måske det er en følelse, du kan genkende lige nu, hvor det virker til, at hun har trukket sig lidt i relationen?

Det er min erfaring, at det er en god idé at fortælle, hvorfor man begynder at trække sig i en relation. Hvis I undlader at svare på beskeder, så skaber det større usikkerhed mellem jer. Jeg tror, det vil være godt for jer begge at blive afklaret om forventninger i jeres relation og samtidig vide, hvor I har hinanden følelsesmæssigt.

I skal mødes

Det bedste er, hvis I kan mødes “face to face”. Du skriver, at det den sidste tid har været svært at lave en aftale med hende. Jeg tror, du skal være mere direkte, når du skriver til hende. Et forslag kunne være at mødes til en gåtur, ligesom I tidligere har gjort. På samme tid kan du skrive til hende, at du har brug for at få talt tingene igennem, så du ved, hvor du står.

Hvis I mødes, vil det være godt, at du fortæller hende, det gik lidt for stærkt for dig i begyndelsen af jeres forhold. Vær ærlig om, at du gerne vil hende og ønsker at lære hende bedre at kende. Det skaber tryghed og tillid mellem jer, som er vigtig for at kunne opbygge et stærkt venskab, der måske senere bliver til et kæresteforhold. Tænk på jeres relation som noget nyt, der må vokse frem og udvikle sig i et passende tempo for jer begge.

Vær ærlig og konkret

Hvis du har mod på det, så fortæl hende ærligt, hvad du tænker og føler. Hvorfor kan du godt lide at være sammen med hende? Hvad har du sat pris på i jeres relation indtil nu? Hvis du tør fortælle om dine følelser, vil hun sandsynligvis gøre det samme. Giv også hende tid og mulighed for at fortælle, hvordan hun har oplevet de sidste måneder i relationen til dig.

Det er godt, hvis du også er forberedt på, at hun måske afviser at mødes og tale med dig. Her er det mit råd, at du tager initiativ til at afslutte jeres relation, så I begge kan komme videre. Igen er det vigtigt, at du kommunikerer det direkte til hende, så det ikke blot ender i ubesvarede beskeder.

Flere andre end dig kæmper med usikkerhed i forhold til en, de holder af. Måske kan du få noget ud af at læse svar til nogle af dem:
Hvorfor skriver hun ikke så meget til mig som før?
Jeg ved ikke, om jeg har mistet min chance – hvad tænker I?
Leger hun bare “hard-to-get” eller gider hun mig ikke?

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg vil ønske dig held og lykke med kærligheden.

Kærlig hilsen
Mette