Leger hun bare “hard-to-get” eller gider hun mig ikke?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har i tre måneder skrevet rigtig meget med en sød pige, og i hvert fald den første 1½ måned faktisk nonstop, fra vi stod op, til vi gik i seng. Vi skriver om alt mellem himmel og jord og er begge meget interesseret i, hvad hinanden laver, og hvordan vi har det.

Det har i det store hele været mig, der har taget initiativet til at skrive. Vi har efterfølgende haft nogle pauser på op til en uge for at prøve at se en reaktion fra hendes side.

Jeg har en del gange prøvet at tage initiativ til at mødes for at se, om kemien passer udover på skrift. Hun har flere gange givet udtryk for gerne at ville mødes, men hver gang jeg kommer lidt nærmere ind på det, forsøger hun at dreje det væk med en humoristisk indgangsvinkel.

Hun er for et lille års tid siden blevet single og har givet udtryk for, at hun ikke har så travlt, da det tidligere forhold har været træls for hende, men at hun søger et stabilt forhold med rummelighed og ærlighed.

Jeg har virkelig svært ved at finde ud af, om hun vil mig og bare kører hard to get stilen. Jeg har virkelig brug for et andet syn på det her, for jeg kan ikke finde ud af det længere.

Vh N, 25 år

SVAR:

Hej N

Mange tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Jeg synes, det er rigtig godt, at du vælger at få flere synsvinkler på, nu du er kommet til et sted, hvor du mangler et nyt perspektiv. Godt gået!

Her får du mine overvejelser. Tag dem som muligheder for, hvordan det måske er. Der kan sagtens være ting, jeg ikke ser.

Godt udgangspunkt

Først vil jeg sige, at I har et super godt udgangspunkt, når I er så gode til at skrive til hinanden. Jeg formoder, at I også er personlige, når I er så meget sammen over nettet. Det er i alle tilfælde godt at være ærlig og åben, når der skal bygges et forhold op. Samtidig gør det selvfølgelig også den enkelte sårbar. Og det er prisen for at komme tættere på hinanden.

Mulige årsager til manglende initiativ

Ud fra din mail forstår jeg, at det er dig, der tager initiativet til kontakten. Og det kan godt være træls, at hun ikke tager kontakt til dig. Kender du grunden til, at hun ikke gør det?

En mulighed kan være, at hun måske tidligere er blevet svigtet og er bange for at blive afvist eller svigtet igen. Måske har hun et lavt selvværd, som kan gøre, at en afvisning eller et svigt er endnu mere sårbart, og hun derfor er bange for at blive afvist?

Måske får hun bekræftet sit selvværd: At du vil hende, når du kontakter hende. Det giver et plus på selvværdskontoen.

Måske handler det om noget helt andet som fx, at hun bare ikke får taget initiativ til at kontakte dig, og det ikke handler om, at hun ikke vil dig, men hun får det måske bare ikke gjort.

Hvad kan du gøre?

Det er altid godt at forsøge at få det snakket igennem, som fylder. Hvis du gerne vil give udtryk for dit ønske om, at hun også ind imellem tager kontakt, er det vigtigt med en god indgangsvinkel. Når du vil give udtryk for dette ønske, er det super vigtigt ikke at få hende til at føle sig forkert. Sig i stedet, at det ville være dejligt, hvis hun tog kontakt. Altså: Skriv, hvad det vil betyde for dig, hvis det er hende, der tog kontakt til dig, og hvordan du ville opleve det. Hvis du gør det på den måde, viser du det, som hun søger i et nyt forhold: Ærlighed og rummelighed.

En mulighed er også, at du bare accepterer, at det er dig, der skal tage kontakten, for at den kan bevares og ikke løbe ud i sandet. Og her må du gøre op med dig selv: Hvad er vigtigt for dig? Hvor går din grænse for, hvad du vil yde for at opretholde en relation?

Se hinanden ansigt til ansigt

Du vil gerne se hende, og hun har udtrykt det samme, men så drejer hun det væk med humor, når det er på vej til at blive konkret. Jeg vil foreslå, at du næste gang spørger hende om en konkret dato for at mødes. Hvis hun slår det hen, så fortæl hende, hvad det gør ved dig: At du får en oplevelse af ikke at blive taget alvorligt. Fortæl hende, hvilken følelse det giver dig, når hun bruger humoren til at glide væk fra dit spørgsmål om at ses. Igen er det vigtigt, at du holder det på din side og giver udtryk for det, som du oplever.

Det er også muligt, at hun kun ønsker dig som en ven, hun skriver med, og derfor – ved hjælp af humoren – drejer væk at mødes med dig. Så er du igen tilbage ved det at være ærlig over for hende.

Hvis du fortæller hende om dine følelser, gør du dig sårbar. Det kan gøre ondt at blive trådt på, men det kan også medføre et tættere forhold til hinanden. Relationer med andre kan være noget af det mest fantastiske og givende og kan samtidig være noget af det mest sårende og smertefulde.

Jeg håber, du kan bruge nogle af mine refleksioner, og at du finder en god vej i forhold til hende.

Med venlig hilsen
Dennis