Vil hun eller vil hun ikke?
Hej.
Alt i alt er det meget forvirrende, men prøver at skrive, så man kan forstå det bare nogenlunde... Min kæreste og jeg var sammen i 3 år, og havde lejlighed sammen. Pludselig en dag vil hun snakke med mig og fortæller, at hun trænger til, at være sig selv. Hun trænger til at nyde ungdommen og føle sig fri. Jeg sagde, at jeg respekterer det, og at jeg ikke ville holde hende tilbage fra at kunne gøre det mens vi stadig var sammen. Men det sluttede der, da hun følte, hun var fanget i vores forhold, og at hun blev nødt til at prøve at være alene. Hun bor nu i et lille hus, og jeg bor stadig i lejligheden. Grunden til, at hun vælger dette er selvfølgelig fordi, der sker så meget mens vi er unge, men vi er stadig begge to virkelig kede af det. Det skal siges, at hun er 22 år, og skal til at læse på sin uddannelse. I hendes forløb vil der være en masse praktik, som vil gøre at vi ikke ville kunne se hinanden i nogle måneder ad gangen. Hun vil rigtig gerne ses, have sex, snakke, flirte og lave en masse aktiviteter såsom at gå ture, tage i Tivoli, bowle osv. Man kan kalde os halvt kærester. Hun vil dog ikke være i et forhold lige nu, men alligevel vil hun gerne. Jeg tror personligt, hun er meget forvirret over hvad hun skal, når hun står med mig i den ene hånd, og ungdommen samt friheden i den anden hånd. Dette har også gjort, at jeg er blevet meget forvirret over, om jeg skal vente de måneder hun er væk i praktik, for at få svar på, om vi skal være sammen resten af vejen, eller om jeg bare helt skal afbryde al kontakt - og så kan vi snakkes ved, når der engang er gået nogle måneder. Samtidig er jeg også virkelig bange, da jeg elsker hende så højt, og jeg er meget nervøs for, at denne "pause" vil føre os for langt fra hinanden.
Jeg ved det er hende, som skal tage beslutningen om dette, men hvad skal jeg gøre lige nu og her? Jeg er lost...
Hilsen P, 21 år

SVAR:
Hej P
Jeg kan godt forstå, at du er lost i forhold til, hvad du lige skal stille op. Det må bestemt heller ikke være en nem situation at være i. Jeg vil meget gerne dele nogle tanker med dig - og så håber jeg, du kan bruge dem.
Er det slut?
Det er forståeligt, at du er i tvivl omkring, hvad det er, din kæreste vil lige nu. Det lyder som om, hun også selv er lidt forvirret, som du også selv nævner. På den ene side har hun udtrykt at hun har brug for plads - og på den anden side vil hun stadig gerne ses og have sex. Måske har hun ikke helt gjort det klart for sig selv, hvad hun egentlig tænker. Det er meget naturligt at det, efter 3 år, kan være svært ved at give helt slip på hinanden. Også for hende, selvom det er hende, der har brug for plads. Tænk på, at I har været en virkelig stor del af hinandens liv, så at droppe kontakten fra den ene dag til den anden er også at droppe den tryghed, I har opbygget sammen.
Hvad skal der ske nu?
Måske kan det være en hjælp for dig/jer at få tegnet linjerne mere klart op, og spørge jer selv, hvad “reglerne” for jeres pause skal være. Du kan evt. starte med at sidde alene og mærke efter, hvad du vil have det bedst med, og derefter kan du spørge, om I skal mødes og snakke om det. På den måde har du/I noget at gå ud fra.
Nogle af de ting, du/I kan overveje kunne være:
• Hvor skal grænserne for jeres samvær gå? Hvor meget skal I ses? Hvad skal I lave, når/hvis I ses?
• Hvor længe vil du vente? Skal der sættes en tidshorisont for, hvornår jeres fremtid skal afklares mere konkret (evt. til efter praktikken)?
Måske du kommer på mange flere ting, når du/I først får sat dig/jer ned.
Pas på dig selv!
Det vigtigste, jeg vil sige er, at den bedste løsning altid er den, hvor du passer bedst muligt på dig selv. Lytter til din mavefornemmelse. Hverken du eller hun får noget positivt ud af det, hvis du går for meget på kompromis. Og selvom det kan være svært at finde ud af det hele, så er du din egen bedste hjælper. Find ud af, hvad der gør DIG glad og stå fast på det.
Jeg ønsker dig og jer det bedste og håber at I finder en afklaring, så I ikke skal blive ved med at gå og være forvirrede. Du er meget velkommen til at dele flere tanker med os, hvis det skulle presse sig på.
De bedste tanker fra
Mai