Min kæreste har været utro med en luder
Min kæreste har været sammen med en esckort pige.
For nogle måneder siden opdagede jeg på hans telefon flere forskellige numre, som han havde kontaktet og skrevet med for at booke tid. Jeg konfronterer ham med situation og siger til ham, at jeg ikke vil være sammen med ham længere. Han bryder ud i gråd, hulker og er vitterligt rigtig ked af det. Han forklarer mig, at han ikke har været sammen med nogen af dem, men blot skrevet til dem.
Jeg vælger at give ham en chance til, på trods af at jeg ved, at han var sin ekskæreste utro med en luder, og det var en stor del af grunden til, at de gik fra hinanden.
Der går yderligere 4-5 måneder. Han har været i København og arbejde i en uges tid, hvor han har taget kontakt til flere esckort piger, som jeg så finder ud af igår.
Jeg er nu gået fra ham, men vi bor sammen og har været sammen i 3 år, jeg har aldrig set en så ulykkelig sjæl. Jeg er selv helt knust og føler mig så dum. Jeg har stadig svært ved at vænne mig til tanken om, at vi ikke er sammen. Han siger, han vil kæmpe til det sidste for mig. Men jeg har sagt han ikke skal forvente noget.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Det gør så ondt.
Hilsen K, 20 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå det er rigtig svært for jer begge to. Det er derfor godt at du søger at få noget hjælp, og det vil jeg forsøge at give dig.
Måske er han afhængig?
Som du beskriver det har din kæreste flere gange været sammen med escort piger og ludere, eller skrevet sammen med dem, og de gange det er blevet opdaget er han blevet helt knust og ked af det, men senere er det sket igen. Når jeg hører historien tænker jeg, at det formentlig er noget, han selv har mistet kontrollen over. Det er lidt ligesom en person som er afhængig af alkohol, selvom han gerne vil, og lover dig og sig selv at det skal stoppe, magter han det ikke. Det er blevet en afhængighed, og selvom han gerne ville, tror jeg ikke han selv magter at stoppe med det.
Jeg kender jo ikke din kæreste, og ved ikke hvordan det er opstået i hans liv. For nogen kan det være opstået ved at se meget porno på nettet, og derfra kan det udvikle sig til at skulle udleve det selv i virkeligheden, og for andre kan det være opstået p.g.a overgreb, eller andre svære ting i deres opvækst.
Fælles for mennesker der har det sådan er, at det er blevet en måde at trøste sig selv, eller få afløb for følelser som de ikke ved hvordan de ellers skal få styr på. Det kan f.eks. være hvis de bliver vrede, ked af det, eller frustreret over noget, så er det den eneste måde de kan få afløb for det, og finde trøst. For en alkoholmisbruger drikker han, og for din kæreste finder han det ved sex. Han er formentlig ikke følelsesmæssig involveret i det, det er en måde at kontrollere svære følelser.
Han skal have hjælp
For at I kan komme videre i jeres forhold, er det først og fremmest vigtigt at både du og din kæreste erkender problemet, og det er en svær proces som gør ondt. Det er derfor også godt at du er gået fra ham, fordi det hjælper din kæreste til at erkende, at det her er noget, som han skal tage meget alvorligt. Det kan ikke løses med bortforklaringer, eller at han er ked af det, det skal han have hjælp til.
Du skriver, at han vil kæmpe for jeres forhold til det sidste, og det er rigtig godt, hvis det er den indstilling han har. Hvis han virkelig skal kæmpe, skal han søge hjælp til at komme videre. Han skal lære at finde andre måder at kontrollere sine følelser på, så han skal formentlig have hjælp af en psykolog eller en der har forstand på at give ham det, han har brug for. Han kan henvende sig til hans læge, eller evt. på en sexologisk klinik, der har de helt sikkert mødt mange med det samme problem.
Sorgen over at blive svigtet
Jeg kan sagtens forstå at du er ked af det, det er voldsomt svært at blive svigtet på den måde. Det er din tillid der er brudt, det mest intime som I har sammen har han også søgt hos andre, som endda er professionelle og tilfældige. Når man er blevet svigtet på den måde af ens nærmeste, kan der opstå forskellige følelser lige fra sorg til vrede, og ikke mindst afmagt. Det er godt at du alligevel har været i stand til at handle, det er den bedste hjælp, du kan give din kæreste, selvom det nu virker håbløst og rigtig svært.
Du spørger hvad du skal gøre, og jeg vil sige, at først og fremmest har du indtil nu ikke kunnet gøre andet end det, du har gjort, nemlig at gå fra ham. Du har før givet ham en ny chance, men det fører ikke til noget at gøre det igen, han må selv arbejde sig igennem dette. Jeg tror, at den bedste motivation han får, er den han har nu, nemlig at du har forladt ham, og han har noget at kæmpe for, nemlig at få dig tilbage igen. Så lige nu er det bedste du kan gøre at passe på dig selv og finde gode venner du kan snakke med om smerten ved at miste din kæreste, som du stadig elsker.
Tag dig god tid
Det er rigtig vigtigt, at du tager dig god tid til at finde dine ben igen efter dette. Du har været sammen med din kæreste i 3 år, og var ung da i blev kærester, så det kan tage tid at finde ud af hvad du nu gerne vil, og hvordan du skal komme videre.
Jeg ved ikke om dig og din kæreste har en fremtid sammen, men jeg vil lige nu opfordre dig til at tage en meget lang pause, hvor du får det hele på afstand, og du finder ud af hvad dine følelser er for ham. Det kan være, at det er en god ide, hvis du kommer i gang med en form for terapi eller samtaler, så du får arbejdet med dig selv og de svigt du har oplevet.
Håber du kan bruge svaret, ellers må du gerne skrive igen.
Held og lykke med det.
Mvh Kirsten Kirk Christensen