Var så tætte og nu er alt forandret - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej adam&eva! Jeg har et problem: I efteråret kunne jeg og en fra min klasse rigtig godt lide hianden.. Da vi startede i skole igen efter juleferien, var der den mest akavede stemning omkring vores hemmelige "kærlighed" (det skal lige siges, at vi går på gymnasie i samme klasse, og siden vi startede i sommers har vi og klassen joke'et med, at vi ville komme sammen. Da vi så faktisk begyndte at kunne lide hinanden, kunne vi ikke dele det med resten af klassen, så hele situationen var meget "usagt")

Som skrevet var der den mærkeligste stemmning imellem os efter en lang ferie, og vi snakkede ikke rigtig sammen derefter...

Jeg kan stadig rigtig godt lide ham, men han kan nu lide en fra et valgfag, som jeg ikke har. Hver gang vi nu har de timer, tænker jeg kun på, at han har det sjovt med hende - og ikke mig. Jeg ved også, at han skriver rigtig meget med hende, og det gør mig SÅ jaloux, da det plejede at være mig.

Det, jeg irriterer mig mest over, er nok at vi aldrig fik sagt, at vi kunne lide hinanden, og at han bare er kommet videre uden at sige noget til mig.. Jeg ser ikke nogle mulighed for at snakke med ham om det, da alt som sagt er usagt og mærkeligt omkring os (det virker også som om, at han synes det).

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg kan ikke bare ignorere det, da jeg ikke kan lade være med at tænke på ham (og nu hende!)

KH M, 16 år

SVAR:

Hej M

Det er en rigtig træls situation, du er havnet i og svær at lave om. Jeg ser to valgmuligheder for dig.

  1. valgmulighed er, at du tager en snak med ham og forklarer dine følelser for ham - så må det briste eller bære. Enten har han stadig følelser for dig, eller også har han ikke. Men hvis I får sagt tingene til hinanden, kan det være nemmere at komme videre, men selvfølgeligt også svært at gøre.
  2. valgmulighed er, at du accepterer, at han måske er kommet videre og du derfor også må komme videre. Det betyder, at du skal forsøge at lægge din jalousi fra dig ved at minde dig selv om andre gode ting i livet. Din situation bliver ikke bedre ved, at du går og sukker efter ham og intet kan gøre ved det.

Det er svært, når der ikke rigtigt virker til at være nogen nem eller god løsning, men passivitet ændrer ikke situationen, og du får det derfor i det lange løb bedre ved at gøre noget ved situationen. Det kan være en hjælp for dig at lægge det over til Gud og bede ham om at hjælpe dig med at fjerne din jalousi, hvis det giver mening for dig.

Jeg håber, tingene løser sig for dig.

Venlig hilsen
Anne