Usikker og svært at sige fra - kan I hjælpe mig?
Hej Adam og eva!
Jeg er en pige på 15. Jeg har haft den her fyr/dreng som ven i et stykke tid. Jeg har haft nogen voksende følelser for ham, siden vi begyndte at være sammen, os og vores fælles venner. Han er utrolig dejlig og kærlig.. Lige svigermors drøm :)
Her i efterårsferien var han rejst til udlandet, og vi begyndte at skrive sammen, 3 dage inden han tog afsted på sin ferie. Efter et par tusinde søde beskeder blev vi mere og mere glade for hinanden og en søndag aften savnede vi hinanden helt vildt.
Han spurgte, om vi var kærester eller bare flirtede. Jeg vidste ikke lige, hvad jeg skulle svare, for jeg ville ikke ødelægge det, vi lige havde opbygget :( han skrev så igen: "Lad mig spørge dig på en anden måde. Vil du være min kæreste? <3"
Jeg blev helt vildt glad og skreg nok også lidt :'D  Jeg skrev selvfølgelig ja.
Efter ferien tog vi alle sammen (os og fællesvennerne) i biografen, og mig og fyren, som nu er min kæreste, sad sammen. Vi skulle se en romantisk film :) Han lagde armen om mig og nussede mig, hvilket var virkelig hyggeligt! Filmen begyndte og hver gang, dem i filmen kyssede, ville han kysse mig... Han var så dejliiig :) Men pludselig lagde jeg mærke til, at han prøvede at tungekysse mig.. Hvilket jeg aldrig har prøvet før. Jeg prøvede, men det føltes som om noget gik galt, og jeg blev nødt til at bryde kysset og putte mig ind til ham istedet.. Det blev lidt for meget og jeg følte mig på bar bund :-/ jeg fortalte ham senere over mobilen, at jeg gerne ville kysse ham, men at jeg ikke var klar til tungekys.
Jeg er ikke sikker på hvorfor, men jeg er helt vildt flov over, at jeg ikke bare sagde til ham, at jeg ikke havde lyst til at tungekysse endnu, da vi sad i biografen, så han ikke troede, at jeg rent faktisk var klar. Jeg er så forelsket, men er bange for den akavede stemning, såsom pinlig tavshed og sådan noget. Hjælp hjælp!
Hilsen den lidt usikre, 15 år

SVAR:
Kære ”den lidt usikre”
Tak for dit brev.
Først vil jeg sige tillykke med din forelskelse. Det er godt at høre, at du har fundet dig en dejlig og kærlig kæreste.
Meget nyt at forholde sig til, når man bliver kærester
Det er helt almindeligt, at man kan få følelsen af usikkerhed, og at det hele bliver lidt akavet og pinligt, når man får en kæreste. Der er mange ting på spil, når man skal lære et nyt menneske at kende. ”Hvordan reagerer han mon på det, jeg siger?” ”Er det okay at sige fra?” ”Kan han stadig lide mig, hvis jeg siger min mening?” ”Kan jeg være mig selv sammen med ham?” osv.
Vigtigt at kunne mærke sine grænser
Du skriver, at du sagde fra over for tungekysset, da du på det tidspunkt endnu ikke var klar. Jeg synes, at det var stærkt af dig, for det siger noget om, at du kan mærke dine egne grænser. Efterfølgende blev du flov over, at du ikke sagde fra overfor din kæreste i biografen. Dertil vil jeg blot sige, at det er godt, du er i stand til at reflektere over din handling bagefter, da det vidner om, at du er nysgerrig på at blive klogere på dig selv. Umiddelbart tænker jeg, at du i biografen mærkede din grænse for, hvad der er okay for dig. Den erfaring, du har fået, er, at det er vigtigt for dig at være ærlig over for dig selv og skal sige fra i situationen.
Vær ærlig overfor dig selv og mærk efter
Hvis jeg skal give dig et godt råd, så tænker jeg, det er rigtig vigtigt, at du først og fremmest er ærlig overfor dig selv og mærker efter, hvad du kan lide og hvad du vil være med til. Hvis du ikke er det, kan du risikere, at du kommer til at såre dig selv. Det må godt tage tid at lære at være kærester og at lære hinandens grænser at kende.
Tal om jeres forventninger til hinanden
Brug tid på at tale om, hvad I hver især mener at et kæresteforhold skal indeholde. Tal med hinanden om hvor jeres grænser går og om, at det skal være okay at sige fra. Hvis I tør tale om det fra starten, har I et godt grundlag for jeres forhold. Et sundt kærlighedsforhold bygger på ærlighed, gensidig respekt og troskab.
Du skriver også, at du er bange for pinlig tavshed og sådan noget. Efterhånden som I lærer hinanden bedre at kende forsvinder denne følelse. Men hvis du synes, det er svært at få gang i snakken, så lav noget sjovt sammen fx spil et spil, gå en tur, se en film, vær nysgerrig på hinandens liv og interesser osv. I kan evt. også tale om tavsheden og hvorfor den er der.
God fornøjelse med at lære din kæreste og dig selv bedre at kende.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe