Uregelmæssig menstruation - hvordan med ægløsning/ graviditet?

Vis spørgsmål

Jeg stoppede med p-piller for nogle måneder siden efter ca 2 år. Min menstruation har været meget uregelmæssig, efter jeg stoppede på dem. Den har ellers altid været regelmæssig inden p-piller. Jeg ved ikke rigtig, hvornår jeg får den. Der går lang tid mellem, og jeg oplever, at jeg har mens, som varer 1 enkelt dag. Meget frustrerende.

Jeg havde sex er par gange for 2 uger siden uden nogen form for beskyttelse. Det var ca. 8 dage efter, jeg havde haft mens (som kun varede 1 dag i øvrigt).

Min spørgsmål lyder derfor: Er chancen for at være gravid meget lille, fordi min mens er så uregelmæssig, og at der derfor er lille chance for, at jeg har ægløsning? Eller kan jeg stadig have haft ægløsning på det tidspunkt?

Og har et sidste spørgsmål: Har man stadig ægløsning, selvom mens er uregelmæssig pga p-piller?

På forhånd tak

Mvh mig, 19 år

SVAR:

Kære dig!

Menstruation, ægløsning, cyklus og p-piller er til at forholde sig til, når det følger teorien til punkt og prikke, men alle praktiske versioner kan være meget svære at holde styr på. Så kan godt forstå din bekymring og forvirring!

Ægløsning ved uregelmæssig menstruation?

Ved uregelmæssig menstruation kan det være nærmest umuligt at forudse, hvornår ægløsning kommer, så du må være forberedt på, at der nærmest hele tiden er mulighed for at blive gravid ved ubeskyttet sex. Ægløsningen er 14 dage FØR menstruation, så det er nemmest at se i 'bagspejlet'.

Det betyder dog ikke, at du er gravid, så derfor vil jeg opfordre dig til at få undersøgt, om du er gravid, enten ved at købe en graviditetstest i et almindeligt supermarked eller ved at gå til din egen læge. Lægen vil også kunne rådgive dig, hvis din menstruation fortsætter med at være uregelmæssig.

Læs et mere uddybende svar her:
Sådan bliver du gravid

Beskyt dig selv

Hvorfor har du valgt at stoppe med at bruge p-piller? Der er mange forskellige muligheder for at beskytte sig mod en graviditet, så hvis det er fordi, du synes p-piller er besværlige, kan du læse om andre præventionsformer her: Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? Din læge vil også kunne rådgive dig.

Jeg vil gøre opmærksom på, at kondom er den eneste præventionsform, der beskytter mod kønssygdomme.

Mvh. Marie