Menstruation efter en til to uger - hvad kan årsagen være?
Hej. Jeg er blevet en smule forvirret. Jeg havde menstruation lidt tid siden, hvor den kom en halv uge for tidligt, men det er vel fair nok, min menstruation kan ofte være forsinket, så hvorfor ikke den anden vej også.. Men nu er der kun gået en uge til to efter den, og jeg har fået menstruation allerede igen. Det er ekstremt tidligt og det er lidt bekymrende for mig.
Denne gang er der også smerter - det er dog ikke helt unormalt for mig. Det skal også siges, at jeg fik en kæreste lige før, det her startede, så tanken om, at det kan være pga sex, er der også, selvom jeg aldrig har hørt om noget lignende før.
Jeg er ikke på p-piller men tænker det måske kunne hjælpe.
L, 19 år

SVAR:
Kære L
Uregelmæssig menstruationer er meget almindelige helt op til 5 år efter første menstruationer og for alle kvinder gælder det at indenfor 1 år vil 10-30% opleve at menstruationen kommer 1 uge for tidligt eller et par uger for sent. Der behøver derfor ikke være noget galt, fordi du oplever disse forstyrrelser.
Forskydninger i menstruationen kan ikke skyldes sex alene, men hvis du er blevet smittet med fx klamydia, kan et af symptomerne være pletblødninger og smerter, men oftest er der slet ingen symptomer. Så hvis du har haft ubeskyttet sex, vil jeg råde dig til at blive tjekket hos din egen læge.
Mvh Mette