Udflåd lugter rigtig grimt ved samleje – hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva

Her er info, inden I læser mit problem: Er 27 år. Tager p-piller. Bruger både trusseindlæg og tampon, sådan 50/50. Bruger for det meste stramme hipsters og g-strenge, som er lavet af polyamid og elastan, tror jeg nok.

Jeg har et rimelig irriterende problem, som har stået på i noget tid nu. Jeg har tit meget udflåd (det der hvide sekret) fra min skede. Det klør også tit og er irriteret og tør i min skede, når jeg altså ikke lige har udflåd, eller hvad det nu er. Når jeg har sex med min kæreste, kommer der rigtig meget udflåd eller sekret med ud fra min skede og ud på hans penis, og det er ikke sjovt mere.

I starten gik vi ud fra, at det var smørelse fra min skede og hans penis. Men det lugter bare så slemt, så det kan vel ikke være det, tænker jeg. Mit sekret er helt normalt i forhold til farven. Det er hvidt og lysegult, når det er tørret ind i mine trusser.

Jeg håber, I kan give mig svar på, hvad det mon kan være, og hvad jeg skal eller kan gøre nu. For det er ikke rart for mig mere eller min kæreste. Jeg har ikke prøvet nogle produkter. Så hvis I har noget mod dette, er jeg åben for alt. Det lugter for det meste kun, når vi har sex sammen.

Venlig hilsen J, 27 år

SVAR:

Kære J

Det lyder som et rigtigt irriterende problem. Godt, du reagerer.

Måske er det svamp

Kan du have fået svamp? Det er et meget almindeligt problem, som giver kløe og hvidligt udflåd. Svamp kan netop komme af stramtsiddende undertøj, som du beskriver, at du bruger. Brug af trusseindlæg kan forværre problemerne, og du skal kun bruge tampon, når du har menstruation. Hvis du bruger tampon udenfor menstruationsperioden, kan det udtørre skeden og skabe ubalance i det fint afstemte bakteriemiljø, skeden indeholder.

Du kan læse mere i vores artikel Værd at vide om skeden.

Mulige løsninger

Prøv om du i en periode kan gå i lidt mere løse underbukser og undgå trusseindlæg og tamponer – i hvert fald når du er hjemme og om natten.

Du kan også på apoteket i håndkøb købe Canesten, som fås som både stikpille og creme mod vaginal svamp.

Du kan også læse vores artikel om Svamp for at få mere viden.

Hvis ikke det afhjælper problemerne, skal du kontakte din læge, som kan undersøge dig og evt. give en tabletbehandling. Lægen kan også konstatere, om det kan være en sexsygdom, du har fået.

Kærlig hilsen
Else