Graviditetstest negativ - hvorfor brunt udflåd?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg skriver, fordi jeg er ret bekymret. Min kæreste og jeg prøver at blive gravide. Og havde testdag i mandags d. 3 oktober. Fredagen inden får jeg så noget brunt udflåd og tænker, at det jo nok er min mens, der kommer for tidligt. Men det bliver ved med bare at være brunt udflåd, og er der stadig i dag onsdag. Jeg har selvfølgelig testet med en, der kan måle graviditet 4 dage før forventet mens. Og testede så sent som i morges, men negativ. Mens er endnu ikke kommet.

Så mit spørgsmål er; Hvorfor kan det være, jeg har brunt udflåd? Hvad kan jeg gøre. Jeg er jo ikke gravid, for ville være 4+2 i dag, og den er jo negativ.

Hilsen den lidt forvirrede

SVAR:

Kære forvirrede

Jeg tænker ikke, du har noget at være bekymret over, men jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret. Jeg kan ikke give dig nogen sikkerhed for, hvorvidt du er gravid eller ej, men på baggrund af din beskrivelse tænker jeg, at der er en god sandsynlighed for, at du er gravid.

Brunt udflåd tidligt i graviditeten

Når det befrugtede æg er ved at sætte sig fast i livmoderslimhinden, kan der komme en svag blødning, som nogen bare vil opleve som brunt udflåd. Det brune udflåd tidligt i graviditeten kan også være rester fra din sidste menstruation, som livmoderen skiller sig af med.

Det er fordi, du denne gang oplever blødningen så markant anderledes end sædvanligt, at jeg tænker, det har noget med en graviditet at gøre. Om det befrugtede æg så får sat sig ordentligt fast og bliver til et lille barn eller om det forgår, ja det er lidt tidligt at sige endnu.

Den tidlige graviditet

Du har forsøgt at tage flere graviditetstests, som har været negative. Det tyder på at ægget ikke har fået sig sat helt fast endnu, og at din krop endnu ikke er begyndt at producere det graviditetsbevarende hormon HCG. Der er ikke noget, du kan gøre for at ”holde på” graviditeten. Man mener faktisk, at ca. 50% af alle begyndende graviditeter går til grunde af sig selv, mange gange uden at kvinden egentligt er klar over det, og det er ikke noget, man er skyld i. Faktisk er det naturens egen måde at regulere sig på og skille sig af med mange syge og ulevedygtige fostre.

Jeg tænker, du skal tage det helt roligt. Du kan fortsætte med at tage et par graviditetstest de næste dage og se, om ikke den skifter til positiv. Hvis testen bliver ved med at være negativ, må du regne med, at du ikke er gravid, selvom du ikke har fået en normal menstruation i denne omgang. Fortsæt med at have sex og afvent den næste menstruation. Kommer den så heller ikke som normalt, kan du gå til din egen læge. Han/hun kan også hjælpe dig med at tage en graviditetstest og undersøge dig for, om du er gravid.

Held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen Eva Fibiger Diemer