Totalt forvirrede følelser i forhold til min eks – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej med jer. Jeg har ekstremt ondt i hjertet og en forvirring, som ingen ende vil tage.

For lidt over et år siden gik min eks og jeg fra hinanden efter fire år sammen. Jeg tog beslutningen. Vi mødte hinanden som meget unge og havde været kærester i fire år. Jeg blev ved med at tænke på, at jeg ikke kunne blive i det samme resten af livet. Vi havde ikke sex, og jeg havde en alvorlig spiseforstyrrelse. Derefter snakkede vi lidt sammen som “venner” – hvor han håbede på mere.

Jeg mødte en ny fyr, som jeg havde fem kaotiske måneder sammen med, men han var virkelig dårlig for mig, og han slog op med mig. Så tog jeg kontakt til min første eks, og han kom ind i mit liv igen. Jeg mærkede ikke gnisten, men kun kærligheden, så derfor fandt jeg en ny fyr (alt for hurtigt, fordi jeg er så bange for at være alene). Jeg havde stadig kontakt med min første eks, som jeg elsker overalt på kloden, men bare ikke føler mig seksuelt tiltrukket af ...

Jeg havde intet sagt til min første eks om min nye kæreste. Men for nogle måneder siden blev jeg nødt til at fortælle ham om det og om, at jeg håbede, vi kunne være venner. Men det ville han ikke, fordi han altid vil have noget i klemme. Jeg fik nærmest et angstanfald og fortalte min nye kæreste om situationen. Han tog det virkelig pænt og trøstede mig. Han er virkelig en god fyr.

Nu er der gået to måneder siden den endelige afvisning. Og nu hjemsøger det mig på ny. Jeg savner min første eks SÅ meget og tænker på ham hele tiden. Jeg frygter, at jeg har taget den forkerte beslutning, og at jeg aldrig skulle været gået fra ham.

Jeg er så trist hele tiden, og det saboterer også, hvordan jeg har det med min nuværende kæreste. Jeg har ikke fortalt ham om det denne gang, blot at jeg føler, jeg har en livskrise. Han er virkelig god til at hjælpe, og jeg synes oprigtigt, at han er virkelig dejlig og har lyst til at kysse ham.

Det var en mega lang smøre, men jeg håber, I kan hjælpe!

Knus S, 24 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære S

Tak for, at du deler dit dilemma med os. Det lyder som en meget følelsesmæssigt svær situation, du står i.

Når man ikke har det godt

Du skriver, at du og din ekskæreste mødte hinanden som unge, og at du ikke kunne blive i det samme resten af livet. Du skriver, at du havde en spiseforstyrrelse, mens I var kærester. Jeg forestiller mig, det betyder, at du ikke havde det godt på det tidspunkt.

Når vi har det psykisk svært, bliver det sværere at overskue fysisk intimitet og nære relationer. Var det mon også noget af grunden til, at du slog op?

Den manglende gnist

Du fortæller, at du sidenhen har været i kontakt med din ekskæreste igen, men ikke mærkede gnisten med ham. Til gengæld beskriver du, at du elsker ham.

Nogle gange skal vi gentænke, hvad det vil sige at være interesseret i et andet menneske. Det behøver ikke være stormende forelskelse, boblende følelser eller stor fysisk tiltrækning men kan også være følelsen af tryghed, at holde af, eller at man på et logisk plan oplever et godt match.

At give slip på ham – at give slip på dig?

Hvad savner du hos din ekskæreste? Tror du, du ville falde til ro og nyde forholdet med ham – eller ville de samme udfordringer fra sidst opstå igen?

Når man møder hinanden i en ung alder, tilbringer man nogle meget formende år sammen. Måske repræsenterer din ekskæreste en betydningsfuld periode i dit liv? Hvis det er rigtigt, kan det næsten føles som at give slip på en del af dig selv, hvis du giver slip på ham. Måske repræsenterer din ekskæreste også en særlig tryghed, der kan være svær at give slip på?

En god kæreste

Jeg lægger mærke til, at du beskriver din nuværende kæreste som en god fyr og en, der møder dig i dine følelser. Du skriver også om ham, at han er god til at hjælpe, at han er dejlig, og at du har lyst til at kysse ham. Prøv at tænke på din nuværende kæreste. Hvad kan han? Hvad gør ham til en god kæreste for dig?

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad der er den rigtige vej at gå. Til gengæld håber jeg, at du kan bruge nogle af mine spørgsmål og overvejelser til at træffe en beslutning. En klassisk “fordele og ulemper”-liste kan nogle gange også være en måde at få overblik over noget, der opleves som et svært valg.

Måske kan du også bruge nogle input fra vores artikel Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Måske er det også en mulighed for dig at finde en udenforstående at dele dine følelser og tanker med? Det kan være en god veninde eller en professionel, som kan hjælpe dig med at filtre alt det ud, som lige nu presser sig på i dit sind.

Jeg håber, du finder frem til en beslutning, du kan trives godt i.

Venlig hilsen
Charlotte