To livmodere – kan jeg være gravid i den ene?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg skriver, fordi jeg er meget i tvivl om, hvad der foregår med min krop.

Jeg har aldrig haft sex, men har sammen med min kæreste fået finger og haft “tørsex” med undertøj og shorts osv. på. Sidste gang vi gjorde det var i maj. Min menstruation har altid været uregelmæssig, men her på det sidste synes jeg, den er blevet meget underlig ligesom alt andet. Min menstruation kom som normalt i juni måned, men herefter begyndte jeg at få rigtig meget kvalme og kunne slet ikke spise noget. Udover det skulle jeg tisse meget oftere, end jeg plejer. Der begyndte bare at vise sig rigtig mange tegn på graviditet, selvom min menstruation i juni måned havde været helt normal.

Herefter har jeg haft noget meget mærkeligt udflåd. Det er, som om mit fertile udflåd omkring ægløsningen er der i to uger i streg, og min menstruation var 10 dage forsinket i juli måned og mindre kraftig, end den plejer. Mine brystvorter er blevet mørkere, og når jeg trykker, kommer der en klar (nogle gange gullig) væske ud. Jeg synes, jeg mærker rigtig meget buldren i min mave, som om der er noget, der bevæger sig. Her for en uges tid siden havde jeg et par dage med gennemsigtigt udflåd med nogle brune klumper i, hvilket jeg aldrig har haft før, og jeg synes, min mave bliver ved med at vokse, selvom jeg ikke spiser anderledes, end jeg plejer.

Jeg har fået taget en masse tests for graviditet, og de er alle negative. Sidst i juli var mit hcg ved lægen i en blodprøve på <1. Jeg ved godt, at det burde give mig helt ro i maven og overbevise mig om, at graviditet er 100% umuligt (også da jeg ikke har haft samleje). Men mit “problem” er, at jeg har to livmodere. Jeg har en skillevæg hele vejen ned igennem skeden og dermed to livmodere og to skeder og det hele. Jeg ved ikke, om alt fungerer som normalt, og om jeg kan fortsætte med at have menstruation og ægløsning i den ene livmoder, mens jeg er gravid i den anden. Og om min krop ikke producerer hcg pga. det?

Kan det være muligt, jeg er gravid på trods af alle de negative tests? Min læge har ikke villet undersøge mig gynækologisk, men har bare sendt mig videre til en gynækolog, der først har tid engang i oktober, og jeg er ved at gå ud af mit gode skind af bekymringer.

Jeg håber, I kan hjælpe mig, så jeg kan slappe lidt mere af før oktober!

På forhånd tusind tak.

Kvinde, 23 år

SVAR:

Kære kvinde

Mange tak for dit spørgsmål! Det lyder til, at du har haft nogle hårde uger – det er rigtig hårdt at blive ved med at mærke signaler fra kroppen og hele tiden analysere dem om og om igen – det tager energi! Jeg vil forsøge at svare på flere af de ting, du skriver, og hvis du ikke synes, jeg helt kommer omkring din frustration, må du gerne skrive igen.

Krop og tanker hænger sammen

Først vil jeg berolige dig med, at det er naturligt, kroppen ikke altid opfører sig helt normalt. Nogle gange kan kroppen endda opføre sig efter det, som man er bange for. Psyken og det fysiske spiller meget sammen!

Det lyder, som om en graviditet ikke er særlig ønsket for dig – og hvis du så pludselig har fået tanken, at du kunne være gravid, kan din krop godt finde på at spille med på det.

Ingen graviditet uden samleje

Du skriver, at du aldrig har haft samleje på traditionel vis, hvor der er kommet sæd ind i skeden (selvom du har to). Så er det umuligt, at du kan være gravid!

At du har to skeder påvirker ikke hcg-niveauet anderledes end en normal skede. En eventuel graviditet i den ene livmoder ville stadig give hormoner i blodet og urinen, som kan måles.

Din krops signaler

Det du har mærket fra din krop på det seneste, kan sagtens skyldes en masse andre ting. Jeg har selv prøvet at være gravid to gange og mærket, hvordan en baby sparker i maven. Alligevel har jeg dage, hvor luften i mine tarme bevæger sig så meget, at jeg selv kan tro, jeg er gravid!

Kvalme er i sig selv et meget diffust symptom, som kan skyldes et hav af forskellige ting: Dine madvaner, stress, for lidt væske, medicin eller bekymringer osv.

Når du tisser ofte, kan det skyldes, at du drikker mere, end du plejer, eller at du er nervøs. Mindre sandsynligt kan det være et symptom på sukkersyge, men så er man virkelig meget tørstig.

At din mave vokser kan skyldes, at din krop faktisk også tror på, at du kunne være gravid. Flere studier har vist, at det kan forekomme. Det kan selvfølgelig også skyldes, at du spiser mere, end du plejer.

Du er IKKE gravid

For nu at samle op er mit helt klare svar, at du ikke er gravid. Derfor vil jeg opmuntre dig til at prøve, om du kan ændre din tankegang: Hver gang, du får tanken, at du måske er gravid, så fortæl dig selv, at det kan du rent fysiologisk ikke være. Og forsøg med nogle vejrtrækningsøvelser: Træk vejret dybt ned i maven og pust langsomt ud og koncentrer dig kun om vejrtrækningen de næste 30 sekunder.

Du kan måske være stresset

Det kunne godt lyde, som om du er stresset. Enten pga. tankerne om, at din krop er anderledes eller af noget helt andet i dit liv. Jeg ved ikke, om der foregår andre ting i dit liv, som presser dig. Hvis der er, vil jeg opfordre dig til at få hjælp hos enten din læge, din kæreste eller familie, så du kan få talt om det og finde en god løsning.

Gynækolog og prævention

Jeg synes, du skal holde fast i tiden hos gynækologen, for det vil være godt for dig at få noget mere viden om dine anderledes kønsorganer.

Derudover vil jeg råde jer til at bruge prævention (du skriver ikke, om I allerede gør det). Jeg læser det, som om du er meget urolig for at blive gravid; derfor bør du også beskytte dig.

Jeg kender ikke din/jeres grund til, at I blot har “tør-sex”, men min erfaring er, at det er rigtig godt at vente med sex, til man har fundet den rette fyr, som man har forpligtet sig til at leve sammen med. Det giver tryghed for begge parter og gør det til noget helt specielt. Det kan du læse mere om i vores artikler:

Værd at vente på
Vejen til god sex
10 gode grunde til at vente med sex

Jeg ønsker dig det bedste fremover. Og jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.

Kærlig hilsen
Lisbet Gonge Due