Speciel lugt fra skeden – kan det skyldes andet end samleje?
Hej
Jeg skriver til jer, fordi jeg gerne vil vide, hvor lang tid en kvinde kan have den meget specielle lugt, der kan komme fra skeden, når man som mand har fået udløsning i skeden.
Min nuværende kæreste igennem har nogle gange pludselig haft denne lugt fra skeden 4-5 dage efter, vi sidst har været sammen, og jeg er ikke i tvivl om, at det er den lugt. Jeg har også spurgt hende, og hun siger, det er min sæd, der kan lugtes efter 4-5 døgn; kan det virkelig passe?
Hun argumenterer for, at sæd kan leve 5-6 døgn i skeden. Det har jeg også selv læst på nettet, men jeg har mine tvivl, om det kan lugtes! Min egen kvindelige læge siger, det er normalt med lugten 1-2 dage efter samleje, men så heller ikke mere.
Håber, I kan hjælpe med et svar; er bange for, at hun er mig utro :-(
Mvh
A, 45 år

SVAR:
Kære A
Mange årsager til lugt fra skeden
Der er rigtig mange grunde til, at lugtgener fra skeden kan forekomme hos kvinder. At konkludere ud fra lugten, at din kæreste er utro, synes jeg bestemt ikke, du kan. Lugtgener fra skeden kan skyldes rigtig mange ting. En helt banal svampeinfektion kan ændre lugten, ligesom hormonsvingninger, menstruation og graviditet kan påvirke lugten. Underlivsbetændelse eller blærebetændelse kan også give forandret lugt.
Er din kæreste bekymret? De fleste kvinder oplever, at skedens lugt ændrer sig indimellem. Hvis lugten fortsætter, eller hun får andre gener, synes jeg, hun skal gå til lægen og blive undersøgt.
Både din kæreste og din læge har ret
Jeg er helt enig med din læge i, at sæd typisk lugter (eller dufter) 1-2 dage efter samleje, og din kæreste har ret i, at sæd kan overleve en lille uges tid. Har du prøvet at snakke med hende om din bekymring?
Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Konflikter i parforholdet og svarene
Hvad kan jeg gøre for at få et bedre parforhold?
Hvordan kan jeg arbejde med min jalousi og mistillid?
Jeg håber, du kan få en rigtig god snak med din kæreste, og at I får løst jeres problemer.
Kærlig hilsen
Else