Holdt pause og er blevet gravid – hvad skal jeg gøre?
Hej Adam og Eva
Jeg er i en noget rodet situation. Jeg har haft en kæreste i lang tid, men for nogle måneder siden satte jeg vores forhold på pause. Kunne ikke overskue at være i så seriøst et forhold. Dog har vi stadig set hinanden, og nu er jeg gravid. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg er kun 22 år, og det er han også, og vi bor ikke sammen. Jeg har ikke set ham i to uger, men vi snakker sammen hele tiden. Der er så meget kærlighed mellem os, det er ikke det; jeg synes bare det er ret tidligt, og jeg kan virkelig ikke overskue det. Vi er jo heller ikke sammen lige nu.
Jeg ved ikke, om jeg overhovedet skal sige det til ham, for jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med det. Og hvad med vores familie og den slags? Det sidste de hørte var, at vi ikke var sammen mere. Hvad skal jeg gøre? Jeg er virkelig forvirret.
Mvh mig

SVAR:
Kære dig
Tak for din henvendelse med et spørgsmål om det, som fylder hos dig lige nu.
Forvirrende og uoverskueligt
Jeg kan godt forstå, du føler det hele lidt forvirrende, når der pludselig er nogle vigtige spørgsmål, der skal tages stilling til. Heldigvis er I begge to voksne mennesker på 22 år.
Du skriver, at du har sat jeres forhold på pause. Hvad mon du mener med, at du ikke kunne klare, at det var så seriøst? Hvad er det, I har haft sammen, og hvad er det, du har savnet, som har fået dig til at sætte jeres forhold på pause?
Samtidig skriver du, at I har rigtig meget kontakt og taler meget sammen. Du skriver også, at der er meget kærlighed mellem jer, så det lyder, som om I fortsat holder af hinanden.
Tal med ham – han er far
På trods af en form for pause i jeres forhold har I haft sex sammen, og nu er du så blevet gravid. Jeg synes bestemt, du skal tale med din kæreste om det. I er to om at vente et barn, og det har betydning for jer begge to.
Tal også med andre
Jeg synes også, det er vigtigt at tale med en, som du har tillid til, om din situation. Selvom din familie senest har hørt, I ikke var sammen, må de nu høre, at virkeligheden er en anden. Det tror jeg, de sagtens kan forholde sig til.
Det er vigtigt, du får viden om, hvilke former for støtte du har mulighed for at få i din nuværende situation. Her vil jeg anbefale dig at gå ind på Retten til Livs hjemmeside. Du kan også ringe til Abortlinien mellem kl. 19.00 og 22.30 på 48394848. Her er de parat til at rådgive om de muligheder, der er for støtte i din situation. Eller skriv direkte til en rådgiver på post@abortlinien.dk. Her kan du chatte med en rådgiver, hvis du hellere vil skrive. Du har naturligvis mulighed for at være helt anonym, hvis du ønsker det.
Måske kan du også få noget ud af at læse artiklen Uønsket gravid – hvad gør du? og svar til andre i en situation, der ligner din:
Har jeg en fremtid med min ekskæreste?
Gravid og i forvirret forhold til min (eks)kæreste
Gravid og helt klar til barn, men min kæreste er ikke
Jeg skal være far – bliver jeg nogensinde klar til det?
Det er vigtigt, at du ikke på grund af din forvirring i øjeblikket kommer til at træffe valg, som du siden fortryder.
Jeg vil ønske dig alt det bedste i forhold til at komme bedst muligt videre.
Med venlig hilsen
Inge Munk Møller