Søvnbesvær kraftigt tilbage - skal jeg droppe kontakten?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en gut på 23 år.

For et halvt år siden fik jeg en depression pga. en pige, jeg var forelsket i. Hun kunne ikke gengælde mine følelser. Hun var min bedste veninde, og vi arbejdede samme sted. Jeg måtte droppe ud af min uddannelse pga. depressionen og måtte sige mit arbejde op.

I de efterfølgende måneder var jeg langt nede med alkohol misbrug, søvnbesvær og selvmordstanker.

Nu er jeg så kommet på højskole for at finde tilbage til den gamle Michael igen. Det går godt med motion og det hele. Men lige før jeg tog på højskole, skrev min tidligere veninde, at hun savnede vores venskab hver dag, og vi begyndte at skrive lidt igen. Hun siger, hun ser mig som den bror, hun aldrig fik og elsker mig højt. Hun fortæller mig, at jeg skal være onkel til hendens børn, når hun en dag for nogle.

Men nu er min søvnbesvær så kommet kraftigt tilbage, jeg sover højst 3 timer om natten og kan mærke, min krop snart bryder sammen. Tankerne om hende og at det ikke blev os to, kører i hovedet på mig. Men samtidig tænker jeg også på, om jeg ikke skal være taknemmelig over at betyde så meget for en person og acceptere mine følelser. Hvad siger I?

Skal jeg søge læge mht. til søvnbesværet?

Skal jeg tage afstand fra hende igen, når jeg jo faktisk også har savnet at skrive med hende? Er det fordi følelserne stadig er der?

Skal jeg være glad for, at hun ser mig som en bror og lære at leve med smerten, indtil den en dag forsvinder?

Det skal siges, at hun bor sammen med sin nuværende kæreste.
Håber i kan hjælpe (:

Venlig Hilsen Michael, 23

SVAR:

Kære Michael.

Mange tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt, at du tager dig selv alvorligt og tager initiativ til at skrive med henblik på at få hjælp til at finde en løsning og forhåbentlig kunne få det bedre igen.

Jeg vil prøve at komme med nogle forslag og refleksioner på det, du skriver.

Dejligt at vide sig elsket.

Det er et grundlæggende behov for os mennesker, at vi mærker, at vi er elsket. Og det er rigtig svært, når følelserne mellem to mennesker har forskellig betydning for den enkelte. Det er meget forståeligt. Jeg kunne forestille mig, at du er meget splittet, for på den ene side er du glad for, at hun giver udtryk for, at du er den bror for hende, som hun aldrig har haft. På den anden side ville du jo ønske, at du ikke kun var som en bror for hende, men hendes kæreste.

Du spørger, om du skal være taknemmelig over at betyde så meget for hende og acceptere dine følelser?
Jeg vil svare ja til begge dele og samtidig er jeg i tvivl om, hvad du konkret mener med, at du skal acceptere dine følelser?
Det er meget naturligt, at det for os mennesker giver en glæde, at have stor betydning for et andet menneske. Du kan ligeså godt acceptere dine følelser, for de er en del af dig og opstår som konsekvens af nogle omstændigheder, du bliver sat i. Spørgsmålet er så lige, hvad der for nuværende er bedst for dig, i den situation, hvor følelserne, som jeg ser det, er rakt mod en, som ikke tager imod på den måde, du kunne ønske.

Afstand kan give dig ro.

Umiddelbart tænker jeg, at for nuværende har det for store omkostninger for dig, at have kontakten til hende... Det er i alt fald en overvejelse værd, om du ikke - i hvert fald  for en tid - skulle fortælle hende, at det er for hårdt for dig, at I har forbindelse med hinanden, når det kun er som venner??
Valget er selvfølgelig dit, men som jeg ser det, er det for svært for dig at være i. Det, at dit søvnbesvær kom så kraftigt tilbage, kan for mig at se, være et tydeligt udtryk for, at det ikke er godt for dig med kontakten.

Kroppen har brug for hvile

Dit første spørgsmål går på, hvorvidt du skal søge læge.
Det er jo rigtig vigtigt, at kroppen får den hvile, den har brug for. Det er en stor belastning og stressfaktor for kroppen, hvis den gennem længere tid ikke får den søvn, der er nødvendigt.
Hvis du vælger en pause fra kontakten med hende, så vil du måske også kunne sove bedre, ligesom tidligere. Skulle det vise sig, at søvnproblemet fortsætter så ja, jeg mener bestemt, du skal søge læge, hvis ikke du sover mere end omkring 3 timer om natten.

En at tale med.

Nu fremgår det ikke, hvorvidt du har nogle i dit netværk, som du kan snakke med, men ellers kunne det også være en mulighed at tage kontakt til en psykolog eller psykoterapeut for at få sat ord på og på den måde blive klar over, hvad der er mest rigtigt for dig.

Jeg vil ønske for dig, at du snart får det bedre igen og også derved får mere glæde ud af dit højskoleophold.

Kærlig hilsen Dennis