Snart 14 år og udviklet - hvorfor kommer menstruationen ikke?
Hej.
Jeg er 13, snart 14 år og jeg har nogle spørgsmål.
Jeg har ikke fået min menstruation og forstår ikke, hvorfor at jeg ikke får den.
Jeg er bare bange for, at jeg bliver den sidste af pigerne i min klasse, der får den. Mange fra min klasse har allerede fået den, men jeg er mere udviklet end dem (jeg er godt nok også tyndere end dem, men jeg er stadigvæk mere udviklet).
Jeg har alle tegnene (bryster og udflåd og kropsbehåring), men det irriterer mig bare lidt....
Jeg ved egentlig ikke hvorfor, det er så vigtigt for mig at få min menstruation, men jeg vil bare gerne, måske fordi at så føler jeg mig voksen.
En anden ting, som jeg ikke ved, om der spiller nogle roller, er, at jeg tog sådan en BMI test, som siger, jeg er undervægtig (hvilket jeg er). Spiller det nogle rolle, for hvornår min menstruation kommer??
Kan jeg mærke, hvornår den kommer? Nogle gange får jeg det sådan helt varmt i maven, men jeg ved det simpelthen ikke.
Håber at du kan hjælpe mig på en eller anden måde.
Hilsen S, 13 år

SVAR:
Hej S
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, og jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål.
De fleste piger får deres menstruation, når de er mellem 10-15 år. Så det er stadig helt normalt, at du ikke har fået din menstruation endnu. Det er meget svært at sammenligne sig selv med andre piger, når det kommer til den fysiske udvikling af kroppen.
Du er godt på vej
Det er rigtig gode tegn, at dine bryster er vokset, og du har fået udflåd og kropsbehåring. Der går nok ikke længe, før menstruationen kommer. Du har ret i, at et lavt BMI kan give dig menstruation senere end andre piger.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at være den sidste pige i klassen, der får sin menstruation. Men husk, at du er lige så meget værd, selvom du ikke har fået din menstruation endnu.
Håber du kan nyde ventetiden
Set fra den positive side, så slipper du indtil videre med besværet. Mit bedste råd til dig vil være, at hvis du kan, så prøv at se, om du kan slappe af med tanken, om at din menstruation kommer, når den vil. Nyd det indtil da og vid, at du er lige så meget voksen som de andre piger fra klassen. Håber det kunne give dig svar på dine spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Læs også artiklen: Den første menstruation
og evt. andet under temaet: Pubertet - mest for piger
Venlig hilsen
Hannah Rosendal