Slog op, men er ked af det - hvordan kommer jeg videre?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg var sammen i lidt over to år. Og for en måneds tid siden fik vi os en lejlighed sammen. Det hele gik lidt hurtigt, eftersom at vi nogle dage inden havde haft nogle dage fra hinanden. Da vi så er flyttet, finder jeg ud af, at jeg går og er ret ked af det. Han spørger konstant, hvem der skriver, og hvad jeg skriver med personen om, han har ingen tillid til mig, overhovedet?

Jeg vælger så at sige til ham, at det ikke fungerer for mig, også fordi vi har haft et utrolig hårdt år sammen, og at jeg følte, det var dumt, at vi blev ved. Det er skræmmende at skulle slå op med den fyr, man virkelig var sikker på, var ens soulmate, og jeg er stadig rigtig ked af det. Jeg sover ikke rigtigt, fordi jeg bliver nødt til at være andre steder, for jeg kan jo ikke være hjemme i vores lejlighed, når han er der.

Nu er han så begyndt at skrive rigtig meget med en pige fra vores skole, han går vist i klasse med hende, han gnubber virkelig salt i såret ved at sige, han rigtig gerne vil have hende med hjem og være mere end bare venner med hende. Det gør utrolig ondt, og jeg ved ikke, om jeg overhovedet kan tillade mig at være ked af det og måske endda jaloux?

Jeg er træt af at græde og have ondt, er der nogen nem måde at komme videre? /:

Den forvirrede, 18 år

SVAR:

Kære Forvirrede

Ked af det efter brud

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er forvirret og ked af det. Du er flyttet sammen med din kæreste, som du har kendt i to år, og som jeg læser det, har det sidste år været lidt hårdt. I har været fra hinanden, men er nu for et par måneder siden flyttet sammen alligevel, og så er I igen på vej væk fra hinanden, da det ikke rigtigt har fungeret at bo sammen.

Lyt til dine egne følelser

Det med forhold er svært. Den følelse af ked-af-det-hed skal du lytte rigtig godt til. Den fortæller dig, hvad du skal. Hvis du ikke lærer at lytte til dine følelser, kan det medføre, at du træffer de forkerte valg.

Når drøm ikke bliver til virkelighed

Det kan godt føles skræmmende, når man vælger at afslutte et kæresteforhold. Men du skal også tænke på, at I begge er meget unge. Som ung går man rundt med mange drømme; drømme som kan være inspireret af film eller bøger. Når man så begynder at komme sammen med en, viser virkeligheden sig ofte at være helt anderledes end drømmen. Nu er din virkelighed, at du har erkendt, at dine følelser for ham ikke er der mere. Du troede, han var din soulmate, men det er måske for tidligt som 16-18 årig at tænke på den eneste ene.

Den eneste ene kan det først blive, når du er moden nok til at elske og blive tilsvarende elsket af en anden. Du er stadig teenager, og så er det næsten umuligt at investere sin kærlighed i én person. Det ses derfor ofte, at et forhold i teenageårene ikke holder livet ud.

Vær tydelig og handl på det

Et brud vil og gør meget ondt. Der er knyttet bånd, som nu er skåret over. Så når du nu har bestemt dig for, at det er slut, så er det også rigtig vigtigt, at du handler ud fra det. Du bliver nødt til at tage konfrontationen, fortælle helt konkret hvad det er, du har tænkt dig. Der skal ikke være ubesvarede spørgsmål.

Når det så er gjort, vil jeg råde dig til helt at flytte ud af den lejlighed, I bor i, og finde et sted, hvor du kan bo enten for dig selv eller hos dine forældre for en tid. Du skal have ro på, så du kan gøre op med din fortid; det er sundt og nødvendigt for at komme videre, så det må du tage dig tid til.

Vær ikke alene

Med hjælp fra familie, venner eller andre kan du godt blive fri af ting, som har skuffet og gjort dig ked af det.

Det vil også være fornuftigt at droppe tanken om en kæreste for en tid. Så har du rig mulighed for at være sammen med forskellige andre mennesker og pleje andre sider ved dig selv.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med "dit nye liv".

Måske kan du også få noget ud af at læse artiklerne Jalousi og kærestesorg og Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA. Find flere artikler og savr til andre i lignende situationer i vores tema om Kærestesorg.

Kh
Lise H. Thuesen