Skal jeg vælge manden i 40'erne eller min drøm om mand og børn?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg begyndte for en måned siden et seksuelt forhold med en mand sidst i 40'erne. Jeg er i begyndelsen af 20'erne. Vi var enige om fra starten, at det kun skulle handle om sex, da vi godt vidste, at andet ikke kunne lade sig gøre pga. aldersforskellen. Vi har nu været sammen to gange, hvor han har forkælet mig med lækker mad, og vi har haft lange dybe snakke, haft virkelig god sex og sovet sammen. Jeg føler mig så tryg i hans selskab.

Men jeg har efter begge gange været ulykkelig, når jeg er taget hjem, og er nu kommet frem til, at jeg er blevet forelsket i ham. Jeg er virkelig splittet, fordi jeg synes, han er dejlig, jeg nyder vores sex og generelt bare hans selskab. Men jeg er blevet i tvivl, om det er det værd at gå og blive mere glad for ham, når jeg ved, det ikke ender godt. Jeg ville sådan ønske, han var 20 år yngre. Vores fremtid passer bestemt ikke sammen: Han har børn og kan ikke længere få nogen, og jeg vil jo rigtig gerne have børn i fremtiden.

Jeg ved bare ikke, om jeg burde afslutte det og passe på mig selv og mine følelser, eller om jeg bare skal nyde, at jeg har fundet mig en god mand, som jeg kan have nogle gode stunder med. Jeg ved ikke, hvordan jeg kan fortsætte det forhold uden at forstærke mine følelser for ham, og jeg kan ikke lide tanken om ikke at skulle se ham igen.

Samtidig er jeg bange for, at jeg ikke kan finde en mand på min egen alder, som vil behandle mig så godt, som han gør.

Håber, I kan hjælpe.

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit spørgsmål.

Fakta

Det lyder som en svær situation at være i, og følelser kan gøre det endnu sværere at se tingene ovenfra, så lad os lige se på, hvad vi ved, ud fra det du skriver:

  1. Du er helt ulykkelig, når du tager hjem, fordi både krop og sind godt ved, at der ikke er en fremtid sammen med denne mand, og det gør ondt.
  2. Du ved, at jo længere tid I er sammen, jo stærkere bliver dine følelser, og desto sværere bliver det at stoppe med at ses.
  3. I var enige om, at det bare skulle være fysisk, men det er det ikke længere for dig, så du ved, at du bliver såret før eller siden.
  4. Du virker ikke i tvivl om, at han ikke er den mand, du vil tilbringe resten af dit liv med.
  5. Du er bekymret for, at du ikke finder en mand på samme alder som dig, der behandler dig ligeså godt (men har ikke mulighed for at finde en god mand på din egen alder, så længe du er i dette forhold).
  6. Du ved ikke, om du skal passe på dig selv og dine følelser eller bare nyde det, så længe det varer og se, om de gode stunder udligner frustrationen ved at være i et forhold uden fremtid og smerten ved at måtte slutte på et tidspunkt.

Kan ikke undgå smerten

Jeg tænker, at det som gør det særligt svært er, at du ved, at du bliver rigtig ked af det. Før eller siden. Jeg hører også en frygt for at sige farvel til noget og så risikere ikke at finde noget bedre.

Tag dig selv alvorligt

Det bedste råd jeg kan give dig, er at tage dig selv alvorligt og huske, at du har stor betydning og derfor fortjener, at du passer på dig selv og stiler efter det, liv du ønsker – også når det koster hjertesorg.

Og nej, du finder nok ikke en mand på din egen alder, som er ligeså moden som en sidst i 40'erne. Men det kan han blive, og I kan få lov at modnes sammen, og det er ikke så dårlig en handel endda!

De fleste vil nok også sige, at jo længere tid du er i et forhold, jo længere vil det tage at komme sig over bruddet bagefter.

Måske kan du finde flere input til dine overvejelser i vores artikler:
Sex og følelser
Ridderen på den hvide hest

Og i nogle svar til andre:
Hvad tænker I om sammenhængen mellem kærlighed og sex?
Vil han falde for mig, hvis vi fortsætter med at have sex?

Jeg ønsker dig al held og lykke med din beslutning og håber, din fremtid bliver med en skøn mand og dejlige børn, ligesom du ønsker dig det!

Kærlig hilsen
Maria