Skal jeg tage p-piller for at modvirke knogleskørhed?
Hej med jer.
Jeg har været igennem et laaaaangt forløb ved center for spiseforstyrrelser og blev endelig efter flere års forløb afsluttet for et halvt års tid siden. Min krop har taget ret meget skade af, at jeg har sultet den i så mange år, og jeg har derfor heller ikke min menstruation længere. Jeg har talt en del med min egen læge om det, da jeg har taget en del kilo på, men nok stadigvæk ligger noget for lavt. Jeg er blevet undersøgt virkelig grundigt af hende, men hun endte altså med at konkludere, at min manglende menstruation skyldes den (stadig) lave vægt. Hun synes, jeg skal starte på p-piller for at få gang i det hele igen og så se, om min krop selv kan klare det igen derefter.
Jeg er helt grundlæggende imod at tage medicin, når jeg ikke føler et direkte behov for det og kan virkelig også mærke, at jeg har det træls med at skulle tage de her p-piller. Jeg spurgte hende, om jeg kunne tage østrogen i stedet for, men hun anbefalede p-piller. Mener du, at p-piller vil være den bedste løsning for mig ud fra de oplysninger, jeg har givet dig, eller synes du, jeg bør undersøge mere i forhold til østrogen?
I den sidste ende er det jo mig, der skal tage pillerne, så jeg har vel det sidste at skulle have sagt. Og jeg har det også sådan efter at have behandlet min krop så dårligt i så mange år, at jeg faktisk ikke har lyst til at udsætte den for mere, men bare give den ro til at komme sig så godt, som den selv kan. Er det en helt skør tanke? Hvad tænker du?
Jeg vil gerne lige tilføje, at jeg har fået knogleskørhed pga. den lave vægt, og derfor er det endnu vigtigere, at jeg hurtigt får menstruation igen, så jeg ikke afkalker mere, end jeg allerede er lige nu. Altså: Skal jeg gå med p-piller, som min egen læge (hun virker meget fornuftig) mener, eller skal jeg bede om østrogen i stedet for?
Mvh K, 20 år

SVAR:
Hej K
Først vil jeg sige tillykke med, at du har afsluttet dit forløb ved center for spiseforstyrrelser. Hvor er det sejt, at du kæmper med spiseforstyrrelsen og er kommet så langt. Det er bestemt ikke nemt.
Og så til dit spørgsmål: Skal du vælge p-piller eller østrogen for at hjælpe din krop bedst på vej videre?
Østrogen eller p-piller
P-piller består af hormonerne østrogen og gestagen og har tre virkninger: De stopper ægløsningen, de mindsker tykkelsen af livmoderslimhinden og øger tykkelsen af slimproppen i livmoderhalsen. Alle sammen faktorer, som mindsker sandsynligheden for graviditet. Du kan evt. læse mere om p-piller i vores artikel Info om p-piller.
I dit tilfælde er p-piller, som din læge har forklaret dig, en mulighed for at prøve at kickstarte din egen cyklus. Efter mange år med for lidt energi har kroppen ikke overskud til at bære et barn, og derfor stopper den normale cyklus. Det er egentlig en smart funktion, kroppen har, men når du nu er begyndt at få det bedre, kan det være rigtig frustrerende, at din menstruationscyklus ikke kommer igen. Specielt også fordi en normal cyklus vil afhjælpe din knogleskørhed. Jeg kan derfor godt forstå, at du selv og din læge ønsker at gøre noget ved din situation.
Behandling med østrogen alene bruges til kvinder, som oplever mange gener i forbindelse med overgangsalderen. Primær effekt er at lindre ubehagelige symptomer som hedeture og tørhed i skeden. Kvinder, der går for tidligt i overgangsalderen, giver man østrogen i kombination med gestagen – altså det samme som p-piller. Det gør man primært for at forebygge knogleskørhed. Grunden til, at man ikke giver østrogen alene til disse kvinder er, at det har mange bivirkninger. Fx kvalme, ophobning af vand i kroppen, hovedpine, brystspænding, risiko for blødningsforstyrrelser og kræft. Dem undgår man ved at give gestagen samtidig.
Mit råd
Derfor vil jeg råde dig til at vælge at tage p-piller frem for østrogen alene. På den måde passer du bedst på din krop og undgår bivirkningerne fra østrogen samtidig med, at du giver kroppen en chance for at få startet sin cyklus op igen.
Bivirkninger til p-piller er en lille øget risiko for blodpropper. Det er din egen læge opmærksom på og vil følge op på, hvordan det går med p-pillerne, når du starter op på dem.
Medicin eller ej
Når jeg læser din besked, tænker jeg, at du også stiller et andet spørgsmål: Om du i det hele taget skal tage medicin. Du skriver, at du har det træls med at tage medicin, hvis du ikke føler, du har brug for det.
Og jeg tænker, du har helt ret: I sidste ende er det dig, der skal bestemme, om du vil have p-piller eller ej. Hvis du tænker, at du vil give din krop nogle år til at finde en sund balance og tage nogle kilo på, så er der håb for, at din menstruationscyklus kommer igen. Det kræver dog, at du tager på og får en større fedtprocent.
Omvendt bliver jeg nødt til at sige, at det er vigtigt, du passer på dine knogler. Du kan måske ikke mærke konsekvensen af knogleskørheden nu, men tabet af knogle kan ikke rettes op. Man kan kun forebygge yderligere skade på knoglerne. Behandling med p-piller vil være et rigtig godt bud på, hvordan du kan passe godt på knoglerne allerede fra nu af.
Det er din beslutning
Det er din beslutning. Jeg ved ikke, hvorfor du har det træls med at skulle tage p-piller, men jeg kan godt forstå, det kan være svært at skulle indtage noget, du ikke er sikker på, er det bedste for din krop. Jeg synes, det er vigtigt og flot, at du ønsker at passe på din krop og derfor tænker grundigt over mulighederne.
Hvis du kan komme frem til, hvorfor du ikke har lyst til at tage piller, kan du evt. skrive det ned og snakke med din læge om det.
Jeg håber, du kommer frem til en beslutning, som du bliver glad for. Jeg ønsker dig i hvert fald det bedste med at passe godt på din krop.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere eller andre spørgsmål.
De bedste hilsner
Amalie