Kommer pletterne på min krop pga. graviditet eller p-pille-stop?
Hej
Jeg stoppede på p-piller i december og har siden fået min menstruation to gange regelmæssigt efter (med 26 og 27 dages mellemrum). Nu er det 30 dage siden, og jeg har stadig ikke fået min menstruation. Jeg har taget tre tests, som er negative.
Jeg er begyndt at få små eksemlignende pletter rundt omkring på kroppen. På inderlårene omkring mit underliv har jeg fået pletter, der er lidt mørkere i det og ligner små blå mærker. Jeg har fået et blåt mærke for længe siden ved min skede, som ser ud til at være blevet større, men kan også være fordi der er dannet noget eksemlignende omkring det. Det er ikke noget, der klør, og det kan også være pga. irritation fra vejr og løbebukser.
Jeg har ikke andre graviditetssymptomer udover træthed. Men jeg har også allergi, som er begyndt her for få uger siden. Er det normalt, at kroppen ændrer sig, hvis man bliver gravid? Lyder det overhovedet, som om jeg er gravid? Eller er det bare, fordi min krop har ændret sig, og p-pillerne er ved at være ude af kroppen?
Håber du kan hjælpe mig med lidt afklaring, og om du har hørt om det før?
Venlig hilsen P, 31 år

SVAR:
Hej P
Tak for dit gode spørgsmål. Der er en del tråde at holde styr på, men jeg håber, jeg kan give dig lidt afklaring. Det er ikke rart ikke at vide, hvad der sker med ens krop. Særligt når det handler om en mulig graviditet.
Stop med p-piller
Du skriver, at din menstruation denne måned er gået 3-4 dage over tid sammenlignet med de to sidste måneder, og at du derfor spekulerer på, om du kan være gravid. Til det har jeg tre svar:
For det første varer en normal menstruationscyklus mellem 23 og 35 dage. Det vil sige, at det godt kan variere lidt inden for den ramme fra måned til måned uden at betyde, at der er noget galt.
For det andet kan det sagtens tage noget tid for kroppen at vende tilbage til sin egen cyklus efter p-pille-stop. Dit hormonsystem har været sat på pause, mens du har taget p-piller, og nu skal det til at tage over igen. Der kan godt gå noget tid, før kroppen har fundet sin rytme, og jeg vil derfor ikke bekymre mig over, at din cyklus ikke kører snorlige på nuværende tidspunkt. Der kan sagtens gå op til et halvt år, inden din krop har fundet sin egen rytme igen. Desuden er det ikke sikkert, at din cyklus bliver samme længde som før, du begyndte på p-piller.
For det tredje har du taget tre negative graviditetstests, så muligheden for, at du er gravid, er meget lille. Du har taget testene på det helt rigtige tidspunkt, nemlig hvor du skulle have fået din menstruation. Jeg vil derfor trygt stole på de tre samstemmende resultater.
Eksemlignende pletter
Det er svært for mig at give noget klart svar angående dine forandringer i huden, når jeg ikke har set dem. Men jeg tror bestemt ikke, det er tegn på graviditet. Det skyldes så vidt jeg ved heller ikke, at du er stoppet med p-piller.
De tørre pletter kan være helt almindelig, tør hud på grund af vejret, som du også skriver. Eksem vil typisk sidde i bøjefurerne, altså albuebøjning, knæhasen mv. Desuden vil eksem oftest klø. Jeg ville prøve med en fed fugtighedscreme nogle uger og se, om det ikke hjælper på tørheden.
De mørkere pletter er svært for mig at sige noget mere specifikt om. Du skriver, det ligner blå mærker. Har der været noget, der kunne give de blå mærker? Man skal ikke få blå mærker uden at have påført huden en form for slag eller hårdt tryk.
Jeg vil anbefale dig at gå til din egen læge, hvis du bliver ved med at have tørre pletter og mørkere områder på kroppen. Det er helt klart noget, som er lettest at hjælpe med, hvis man ser det selv. Men som du beskriver hudforandringerne, vil jeg ikke koble det sammen med hverken graviditetstegn eller symptomer efter stop med p-piller.
Graviditetstegn
For at opsummere tror jeg ikke, du er gravid. Kroppen ændrer sig under påvirkning af graviditetshormoner, og man kan opleve fx kvalme, træthed, brystspændinger og ændrede spisevaner. Det sikreste tegn er dog udebleven menstruation, som du også er opmærksom på. Og du har derfor gjort det helt rigtige ved at tage en graviditetstest.
Jeg ved ikke, om du er i gang med at prøve at blive gravid. Men hvis du er, vil jeg ønske dig al held og lykke med projektet. Og uanset håber jeg, mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen, hvis der skulle dukke et spørgsmål op.
De bedste hilsner
Amalie