Kan kostomlægning være skyld i kraftig menstruationsblødning?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er begyndt for en måneds tid siden med at lægge mit liv om med kostændring og ret meget motion, især styrketræning og cardiotræning.

Jeg har taget p-piller fast i snart 7 år, og nu er jeg midt i en pakke og er begyndt at bløde sådan ret kraftigt lige pludselig. Jeg føler mig også meget oppustet og har ondt i maven. Hvad kan det skyldes?

PS: ER IKKE GRAVID og har ikke været sammen med en fyr.

L, 23 år

SVAR:

Hej L

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig, så godt jeg kan.

Kostomlægning

Du skriver, at du har lavet kostændringer, og jeg formoder, at det er til det sundere. Jeg ved ikke, om du følger en bestemt diæt eller bare spiser ud fra sund fornuft. Uanset hvilken type kostomlægning, du har valgt, er det almindeligt, at kroppen reagerer på det. Man kan føle sig oppustet, have luft i maven og tarmene, opleve ændringer i afføringsmønster, føle sult, føle sig træt, opleve humørændringer osv. Når kroppen har vænnet sig til kostomlægningen, kommer der oftest ro på igen.

Mon du har oplevet nogle af disse ting for en måned siden, da du ændrede kost? Hvis du ændrede din kost for en måned siden og ikke har lavet store ændringer siden, tror jeg ikke umiddelbart, at dine smerter og oppustethed skyldes kostomlægningen.

Pludselig blødning

Det er en bivirkning til p-piller, at der kan komme blødninger. Mon du tidligere har oplevet blødning midt i en p-pille periode, eller er det første gang? Hvis det ikke er noget, du plejer at opleve, lyder det lidt pudsigt, hvis du skulle begynde at få pludselige blødninger som bivirkning til p-pillerne efter 7 år.

Det er fakta, at store mængder træning kan medføre ændringer i menstruationscyklus. Dog er det oftest sådan, at træning kan være med til at forsinke menstruationen, eller at menstruationen helt udebliver. Derfor kan jeg ikke med sikkerhed sige, at din pludselige blødning og dine mavesmerter skyldes træning og kostomlægning. Jeg vil derfor anbefale dig at snakke med din læge om det.

Måske vurderer din læge, at det er helt ok at se tiden an, eller måske skal du have lavet en gynækologisk undersøgelse, hvor lægen tjekker, at alt ser normalt ud.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette