Kan jeg få en normal cyklus efter min spiseforstyrrelse?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 21 år, der for nogle år siden desværre udviklede en spiseforstyrrelse. Jeg havde inden da en helt regelmæssig cyklus, men da jeg begyndte at sulte mig selv og tabe mig drastisk, stoppede min menstruation fuldstændig, og jeg har nu ikke haft den i halvandet år.

For et år siden var jeg længst nede i min spiseforstyrrelse og havde et bmi på kun 12 (vejede 30 kg). Der besluttede jeg at ville være rask, og lige siden har jeg sat alt ind på det. Jeg har ikke vejet mig siden, da jeg ved, at jeg ikke kan tåle at kende min vægt, men jeg vil tro, jeg er normalvægtig. Jeg spiser normalt nu og føler mig rask på de fleste områder.

Desværre er min menstruation ikke kommet igen. Jeg begynder derfor at blive lidt nervøs for, om den nogensinde vender tilbage, og om jeg en dag ude i fremtiden vil kunne få børn. Er det muligt at have lavet varig skade gennem kun et år med spiseforstyrelse og undervægt? Eller kan man godt få sin cyklus tilbage igen? Jeg føler, jeg har gjort alt, hvad jeg kunne, så det bekymrer mig, at den endnu ikke er vendt tilbage.

Mange hilsner fra en bekymret pige

SVAR:

Kære bekymrede kvinde

Tak for dit spørgsmål. Sikke en rutsjebanetur du har været på de sidste 1½ år. Det er virkelig flot, at du har vendt rundt på dit spisemønster og nu igen formodentlig er normalvægtig. Det er en lang proces, som både kræver, at du tager på i vægt og kræver ændringer i måden, du opfatter dig selv på. Men jeg går ud fra, at du allerede er godt i gang med det.

Din krop er smart

Nu til dit spørgsmål. Kroppen er så smart indrettet, at den koncentrerer sig om de vigtigste elementer først. En graviditet kræver energi for at udvikle en sund baby, derfor reagerer en krop i energiunderskud ved at sænke hormonniveauet, så ægløsningen udebliver sammen med menstruationen. Det er også et advarselssignal fra kroppen om, at der er noget helt galt.

Det lyder til, at du igen er på rette vej, og så skal kroppen nok indlede normal cyklus, når den igen er ovenpå. Det kræver, at du både har det bedre psykisk og er normalvægtig. Det kan godt tage tid, før kroppen er tilbage på overskud. De fleste kvinder, der kommer godt igennem en spiseforstyrrelse, vil få menstruationen tilbage inden for det første år efter, normalvægten er opnået.

Hvad du kan gøre

Prøv at fokusere på at leve så normalt og afslappet som muligt i forhold til mad, for det øger din krops balance. Hvis du alligevel efter et år med normal vægt ikke har fået din menstruation igen, synes jeg, du skal besøge din læge. Hun kan tage nogle blodprøver på dig og afgøre, om der skulle være noget galt med dit stofskifte, som kan forklare, at du ikke har fået en normal cyklus.

Jeg er ikke så bekymret for din cyklus – den skal nok komme tilbage, når din krop igen er klar til det.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål og kan give dig lidt ro i sindet.

Venlig hilsen
Lisbet Gonge Due