Skal jeg slå op, når jeg ikke stoler på min kæreste?
Jeg stoler ikke på min kæreste. Det er der flere grunde til.
Den første grund er, at jeg læste nogle beskeder, han havde skrevet med en pige, som han havde haft noget med engang. Hun spørger, om de ikke skal ses, og han skriver, at det kan de godt. Problemet er, at han sagde til mig, at han skulle hjem til sine forældre. Da jeg konfronterede ham med det, sagde han, at han tog derhen for at fortælle hende, at det var mig, han var sammen med, og at hun skulle stoppe med at skrive sådan til ham. Det tilgav jeg.
En anden aften skriver han med en af hans venner, og dagen efter læste jeg deres beskeder. Der spørger min kæreste, om hans ven ikke har nogle veninder, han kan tage med, fordi han mangler nogle damer at kigge på. Han skriver også, at han tænker på at knalde med en anden. Da jeg konfronterer ham, undskylder han og siger, at han var fuld, og at han ikke mente det, fordi han havde valgt mig.
Men så her i går spurgte han, om han måtte tage hjem til hende, han engang har haft noget med, hvor jeg siger, at det ved han godt, jeg ikke er tryg ved. Det tog han dog ikke hensyn til. Men selvom jeg havde sagt nej, ville han have taget afsted alligevel.
Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg kan ikke være i et forhold, hvor jeg ikke stoler på ham. Men samtidig elsker jeg ham.
M, 20 år

SVAR:
Hej M
Stoler ikke på ham
Du skriver lige ud, at du ikke stoler på din kæreste. Det forstår jeg virkelig godt. Sådan som du fortæller det, kan jeg forstå, at han både har løjet for dig og direkte sagt, at han kunne tænke sig at være sammen med andre kvinder.
Hvordan mon du har følt det? Jeg gætter på, at det har været rigtig hårdt at opleve.
Konfrontation
Det er sejt, at du har konfronteret ham. Det kræver mod – og det fortæller mig, at du er bevidst om, at han gør noget, der ikke er fair. Men selvom du har konfronteret ham flere gange, har han ikke ændret sin adfærd eller tager hensyn til, hvordan du har det.
Et par spørgsmål at tænke over
Jeg forstår godt, at du føler dig splittet. Du stoler ikke på ham – og samtidig elsker du ham.
Jeg får lyst til at stille dig nogle spørgsmål, som du kan overveje for at finde din vej frem:
1. Hvad vejer tungest for dig? At du ikke stoler på ham – eller at du elsker ham?
2. Forestil dig selv om et halvt år, hvor I fortsat er kærester. Hvad tror du, det har gjort ved dig at være sammen med en, du ikke stoler på?
3. Hvad er en god kæreste for dig? Opfylder din nuværende kæreste dine kriterier for en god kæreste?
Vi har alle sammen ret til at blive behandlet ordentligt af andre – og især en kæreste. Det har du også ret til!
Flere input
Måske kan du hente flere input til dine overvejelser i vores artikler
Den eneste ene
Kærlighed og forelskelse
Hvad er jeg værd?
Konflikter i parforholdet
Den nødvendige tilgivelse
Jeg håber, du finder din vej i det og ønsker dig alt det bedste med dine overvejelser og din beslutning.
Kærlig hilsen
Charlotte