Jeg er helt knust efter kærestebrud – hvordan skal jeg komme videre?

Vis spørgsmål

Jeg er utrolig knust, efter min kæreste slog op. Han siger, han ikke fortryder det og ikke gider mig mere. Men er bange for, at jeg ikke kan komme videre. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med mig selv længere.

Dagen efter vores forhold var slut, skrev han til en pige, som han har løjet om gennem vores forhold, og festede hele natten. Er det normalt, at en mand tager ud og fester, én dag efter man har slået op?

M, 24 år

SVAR:

Kære M

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Du skal vide, at dine følelser er helt naturlige, og du er ikke alene.

At komme videre

Det er helt naturligt, at du lige nu føler, det er svært at komme videre. I et forhold giver man sig hen til et andet menneske, og man gør mange ting sammen. Det er derfor også helt naturligt, at du er ked af det og ikke ved, hvad du skal gøre med dig selv. Det er helt okay at have det sådan. Det skal du give dig tid og plads til.

I vores brevkasse har vi tidligere fået en henvendelse, som du måske kan relatere til. Her kan du læse nogle råd til, hvordan du kan komme videre: Han slog op – hvordan kommer jeg videre?

Du spørger, om det er normalt, at en mand tager ud og fester, én dag efter man har slået op. Jeg tænker, at der oftest ligger tanker og overvejelser bag et brud, uanset om det er manden eller kvinden, der slår op. Det betyder, at han måske over noget tid har overvejet, om han skulle slutte jeres forhold. Derfor vil han også være hurtigere klar til at komme videre. Det ses desværre af og til, men det gør naturligvis ondt på den, der sidder tilbage.

Find dig selv

Nu ved jeg ikke, hvor længe I har været sammen, men uanset skal du til at finde dig selv igen. I et af vores brevkassesvar bliver der givet nogle gode råd til, hvordan man kan komme i kontakt med sig selv. Læs brevkassesvaret: Hvordan kommer jeg godt videre efter kærestebrud?

Selvom det lige nu sikkert virker håbløst at forestille sig, er der nok en anden derude til dig et sted. Måske møder du vedkommende i morgen, måske næste år, måske om tre år. Mit råd til dig er: Tag en pause, tag ud med veninderne og nyd den frihed, der også er i det at være single.

Fremtidens forhold

Jeg vil opfordre dig til at se jeres brud som en mulighed for at starte forfra og overveje, hvad du ønsker af et forhold. Som input til dine overvejelser kan du fx læse vores artikel Den eneste ene, som giver nogle gode pejlemærker i forhold til det at finde en god kæreste.

Artiklen fortæller også om, at kærligheden også skal bære i de perioder, hvor følelserne måske er mindre stærke. Det kræver arbejde, og det kræver vedholdenhed. En kæreste er en del af dit liv på godt og ondt – måske resten af dit liv. Netop derfor er det vigtigt, at du finder en, der vil dig, og som vil prioritere jeres forhold også i svære perioder.

Konkret vil jeg råde dig til

  • Få kontakt til dig selv; find de positive ting i dit liv. Dyrk dem og nyd dem!
  • Overvej, hvad du ønsker af et forhold i fremtiden.
  • Læs de to brevkassesvar og den artikel, jeg anbefaler ovenover.
  • Husk på, at du er noget helt særligt og værdifuldt!

Jeg håber for dig, at du kommer godt videre herfra. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det.

Mange hilsner
Tabita Olesen