Hvordan stopper jeg med at være forelsket i min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Kære Adam&Eva

Jeg har i tre år været forelsket i min ekskæreste. Han havde en kæreste, men for ca. halvandet år siden forlod han hende, fordi han også havde været forelsket i mig i tre år. Fra starten af vores forhold har der været tillidsbrud fra hans side af – ikke utroskab men ting der ligger meget tæt op ad det. Dog valgte jeg at komme videre fra det og fortsætte forholdet med ham. Efterhånden, som vi kom længere ind i forholdet, voksede kærligheden.

Vi flyttede sammen efter få måneder, og som i alle parforhold havde vi forskellige diskussioner, men kærligheden var der ingen tvivl om, og han gav udtryk for, at han en dag vil gifte sig med mig. Samtidig begyndte problemerne med tillidsbrud at spidse til, og for få dage siden sagde jeg til ham, at det er slut. Han blev meget vred og har blokeret mig på alle medier og smidt mig ud af sin lejlighed.

På trods af at jeg ved, det er for det bedste, vi ikke skal være sammen, gør det enormt ondt indeni. Jeg er stadig forelsket i ham, men er også dybt knust og forvirret over hele situationen. Selvom det var mig, der afsluttede det, havde jeg håbet på, at han den her gang ville ændre sig, og vi derefter kunne få det godt sammen igen. Så: Hvordan stopper jeg med at være forelsket i ham, når jeg ved, han ikke er god for mig?

M, 24 år

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er et virkelig godt spørgsmål, du stiller, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, du kan bruge.

Utroskab

Du skriver, at din ekskæreste har begået tillidsbrud i jeres forhold, og at det ikke var utroskab, men noget der lå meget tæt op ad. Uanset om det er utroskab eller noget, der ligger tæt op ad, vil og har det såret dig. Jeg vil opfordre dig til at læse vores artikel om utroskab, der fortæller noget om, hvornår utroskab starter, hvad det gør ved én, og hvordan helingsprocessen kan være.

Valget om at komme videre

Du skriver, at du på trods af tillidsbruddene valgte at komme videre fra dem og fortsætte parforholdet. Jeg vil virkelig anerkende dig for, hvor stærk du har været i den proces. Du må have sat dig selv og dine følelser til side for at kunne fortsætte forholdet. Det kan ikke have været en let handling. Men den handling fortæller også noget om, hvor meget du er villig til at gøre for jeres parforhold, og hvor stærk kærlighed er. Du har en vilje til, at kærligheden skal lykkes.

Erkendelsen

Hvor er det godt og vigtigt, hvad du gør, når du mærker efter i dig selv og finder ud af, hvad der er sundt og godt for dig. At slå op med den kæreste, du jo faktisk holder meget af, men som ikke er sund for dig, vil uden tvivl gøre ondt. Det er trods alt en person, du har brugt lang tid sammen med, og som har betydet noget for dig både fysisk og psykisk.

Dine følelser fortæller dig én ting: forelskelse, og dit hoved fortæller dig noget andet: afstand. I det her tilfælde kan det være godt at lytte til dit hoved, som har samlet på erfaring over noget tid.

Hvordan stoppe forelskelsen?

Det er et godt spørgsmål: Hvordan kan du stoppe med at være forelsket i din ekskæreste? Vi kan ikke fjerne vores følelser, men vi kan anerkende, at de er der og så beslutte, hvor meget plads de skal have lov til at fylde. Ved ikke at opsøge det, der kan frembringe forelskelsen, giver du mindre plads til, at forelskelsen kan udfolde sig. I praksis kan det betyde, at du skal droppe kontakten og undgå at se billeder af ham eller skrive med ham.

“Det er lettere sagt end gjort, men jeg tror på, at viljen kan overvinde dine følelser, hvis du giver dig tid og plads væk fra ham,” skriver Mary i det her svar til en anden. Jeg vil opfordre dig til at læse det svar, for jeg tror, det kan sige noget ind i din situation.

Fyld dig selv op

Den tid, du før brugte på at være sammen med din ekskæreste, skal du nu til at bruge på noget andet. Jeg vil opfordre dig til at gøre noget, der er godt for dig selv, og som er med til at bygge dig selv op. Hvad gør dig glad at bruge din tid på? Nu er det din tid til at have det rigtig godt og være fri for bekymringer.

Jeg håber, jeg har givet nogle brugbare input til dine tanker og ønsker dig held og lykke med kærligheden videre frem i dit liv.

Kh Louise Neesgaard