Skal jeg lave om på mig selv for at få hende tilbage?

Vis spørgsmål

Hej, håber du kan hjælpe mig!

Min kæreste og jeg har lige slået op, og jeg er så ked af, det er sket og ved ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv. Vi har været sammen i 9 måneder, men de sidste 3 måneder har hun været rigtig ked af det, fordi jeg ikke er den samme, som jeg var, dengang vi mødtes, men jeg synes stadig, jeg er den samme.

Hun synes, jeg skal tage i byen og hygge mig med vennerne, men jeg vil hellere være derhjemme sammen med hende til en god film. Jeg siger nogle gange nogle mærkelige ting, og jeg er ikke god til at stå fast i mine beslutninger. Nogle gange tager jeg med, fordi jeg ved, hun vil i byen. Men når jeg spørger hende, siger hun, at hun er ligeglad.

Jeg har ikke været god til at snakke med hende om, hvad jeg tænker og føler, da jeg aldrig før har været i et forhold og ved derfor ikke rigtigt, hvordan tingene fungerer. Jeg har ikke været nogen god kæreste, for vi har snakket om flere gange, at jeg skal lave om på mig selv, men hun tror, jeg ikke har lyttet til hende, og det er derfor vi ender, som vi gør nu ...

Det er virkelig svært for mig at lade være med at tænke på, om hun kunne finde på at lave noget med en anden, så det spurgte jeg hende om, men så blev hun bare mere sur, og så tror hun, jeg kalder hende en luder, men det var aldrig sådan ment. Så sagde hun, at hun var 100 procent sikker på, vi aldrig bliver kærester igen.

Håber du kan hjælpe mig med et svar på, hvad jeg kan gøre for at ikke at have det sådan her, for vil virkelig gerne være sammen med hende igen!!

L, 20 år

SVAR:

Hej!

Jeg håber, du kan finde hjælp og trøst i mit svar. Du er i en rigtig trist situation, fordi du og din kæreste er gået fra hinanden. Det er aldrig sjovt! Du spørger, hvordan du skal få din kæreste tilbage, og jeg læser også i dit spørgsmål, at du har mange tanker om at skulle lave om på dig selv, fordi din kæreste synes, du har ændret dig. Det vil jeg også gerne sige lidt om.

Vil I det samme?

Som jeg forstår dig, har I haft nogle skænderier, som handler om, at I ikke har været enige om, hvordan I skulle bruge jeres tid sammen. Skal I gå i byen sammen eller blive hjemme og se en film? Det er helt naturligt, at man både har lyst til det ene og det andet, og at man ikke altid har lyst til det samme. Du fortæller, at du nogle gange er taget med din kæreste i byen, fordi hun havde lyst, og ikke fordi du selv havde lyst. Det synes jeg egentlig lyder som et godt kompromis. Nogle gange gør man som den ene har lyst til, og nogle gange gør man som den anden har lyst til.

Jeg har lyst til at bruge jeres skænderi som et billede på jeres forhold. Fredag aften vil I nogle gange ikke det samme. Den ene vil i byen, den anden vil være hjemme. Hvis jeg nu stillede dette spørgsmål: “Vil I det samme?” – ikke om fredag aften, men om hele jeres forhold – hvad ville svaret så være? I har slået op, og du har lyst til at I skal være kærester igen. Har hun også det? Du spørger om, hvordan du skal få din kæreste tilbage, og jeg ved, det er svært at høre, men jeg er nødt til at sige: Det kan du kun, hvis det er noget, I begge to vil. Måske kan du få noget ud af at læse dette svar fra brevkassen: Kan jeg få hende tilbage?

Snakke om sine følelser

Du fortæller, at nogle af jeres uenigheder er kommet, fordi du har svært ved at fortælle om dine tanker og følelser. Det er også svært! Det er rigtig svært at lukke nogen helt derind, hvor man deler sine følelser – men det er også rigtig godt! Når man er et par, er det vigtigt, at man taler sammen. Hvis du ikke fortæller din kæreste, hvordan du har det, så er hun nødt til at gætte sig frem – og det er ikke let.

Jeg tror, du har en god mulighed for at øve dig på at åbne op for dine tanker og følelser. Måske kunne du snakke med din ekskæreste om, hvordan du har det; at du er ked af det, og du har lyst til at være kærester igen. Måske kan du tage fat “et spadestik dybere” og sige: “Du synes, jeg har ændret mig – det synes jeg ikke.” Du kan også være ærlig om, at du synes det er svært at tale om dine følelser: “Jeg prøver at være en god kæreste, men det er svært for mig at åbne op.”

Får du din kæreste tilbage på den måde? Det ved jeg ikke, men det kan hjælpe jer begge to at få snakket åbent om, hvad der er på spil.

Den du er, eller det du gør

Du skriver, at din kæreste har ønsket, du laver om på dig selv, og at du også ønsker at lave om på dig selv for at blive en bedre kæreste. Jeg synes, det er flot, at du gerne vil ændre dig for at være en bedre kæreste. Når man er i et parforhold, er det vigtigt, man gør noget for, at det skal fungere – det kommer nemlig ikke af sig selv.

Jeg har bare lyst til at tilføje: Husk, at det handler om at ændre på det, du gør, og ikke den, du er! Jeg tror på, at du er helt unik, og at du er uendeligt meget værd! Der er ikke noget som helst galt med den, du er! Gør du nogle ting, som kunne forbedres, eller laves om på? Det gør du sikkert – det gør vi alle. Men husk på, at du skal lave om på det du gør, og ikke på den, du er!

Og så vil jeg tilføje: Hvis du skal være en anden, for at din ekskæreste har lyst til at være sammen med dig – er det så dig, hun har lyst til at være kæreste med? Det kan gøre meget ondt, men nogle gange kan det være bedst at acceptere, at man ikke skal være sammen.

Tillid

Nu tror jeg egentlig, jeg har svaret så godt jeg kan på dit spørgsmål. Jeg har bare lige lyst til at komme med en lille opmuntring til dig. Til sidst i dit spørgsmål nævner du, at du har tænkt på, om din kæreste kunne finde på at være sammen med en anden. Jeg kender godt den jalousi. Det gør rigtig ondt, når den tanke popper op. Det gør ondt på din kæreste, fordi hun får tankerne: “Tror han virkelig det om mig?” eller “Stoler han ikke på mig?”

Men det gør også ondt på dig. Tit handler det egentlig mere om, hvordan du har det med dig selv, end hvad du tænker om din kæreste. “Er hun sammen med en anden” er nogle gange en anden måde at sige: “Er jeg værd at elske?” eller “Der er mange, der er mere værd end mig.” Jeg håber, du må mærke helt ind i hjertet og vide helt ind i hjernen, at du er værd at elske! Måske kan du få noget ud af at læse svaret Hvordan kan jeg lade være med at være så jaloux?

Du kan måske også hente noget i vores tema Kærestesorg.

Jeg håber, du og din ekskæreste får jer en god og åben snak. Og så håber jeg, du finder fred og glæde med den situation, der kommer – om I finder sammen igen, eller om I finder ud af, at det er bedst, I ikke er kærester.

Mvh. Benny