Skal jeg lade min kæreste have sex med andre?

Vis spørgsmål

Hejsa

Min kæreste og jeg har været sammen i et år. Han er den første kæreste, jeg har haft sex med, og jeg føler mig så naiv, når jeg vil have ham for mig selv resten af mit liv. Jeg elsker ham virkelig, men jeg er ikke sikker på, at jeg føler mig god nok til ham.

Som alle andre fyre fantaserer han om andre piger, og det er helt i orden med mig – det skal han have lov til. Men jeg har en fornemmelse af, at han ikke er færdig med det der unge, vilde liv, hvor man kan have sex med hvem som helst uden at binde sig til dem. Han har en indre liste af piger, han godt kunne tænke sig at prøve, og jeg er så bange for, at han føler sig så bundet af mig, at han en dag går fra mig, fordi han hellere vil udføre den liste.

Jeg får helt skyldfølelse af at tro, han kunne gøre det, men det er frygt, der er ved at overtage mig, så jeg besluttede at gøre noget ved det.

Han har ofte snakket om at prøve en pige med store bryster eller en trekant – især sammen med mig. Jeg tror bare ikke, min samvittighed vil kunne holde til en trekant – og det irriterer mig helt sindssygt.

Så da han nævnte det for tusinde gang, sagde jeg til ham: “Hvis du virkelig gerne vil, så synes jeg du skal gøre det, men det bliver ikke med mig.” Han blev meget glad og kunne slet ikke forstå, hvorfor jeg gav ham lov, for han ønsker ikke at være mig utro. Jeg sagde noget i stil med: “Jeg vil gerne give dig alt i hele verden, men jeg har ikke store bryster, og der er ikke to af mig, så derfor får du lov.” Derudover fortalte jeg, at jeg for alt i verden ikke ville miste ham, og hvis han gerne ville prøve noget, så skulle han have lov, så han ikke følte sig bundet/taget til fange, om man så må sige.

Vi går begge i 3.g, og gennem gymnasiet har han ikke fået lov at leve det unge, frie og vilde liv med fest, druk, sex, sjov og ballade, og jeg vil gerne gøre de ting med ham, men så tror jeg bare ikke, han føler sig specielt fri.

Vi lavede en aftale om, at han kunne få lov at prøve en prostitueret, så han kunne få sit behov opfyldt. Jeg insisterede på, at det skulle være en prostitueret, da jeg af en eller anden årsag stoler mere på dem end på en tilfældig pige, han kunne møde i byen, og fordi det ville koste ham penge. Jeg sagde også, han helst skulle gøre det til januar, så det ikke lå så tæt op af vores årsdag.

Han ringede til mig for et par dage siden om aftenen og fortalte mig, han netop havde besøgt en prostitueret med den begrundelse, at det var for spændende, og at han ikke kunne vente. Et eller andet sted er jeg okay med det, et andet sted er jeg ikke. For jeg forstår jo godt, at det er mere spændende at gøre det, når jeg ikke ved det, og jeg er sindssygt glad for, at han ringede lige bagefter, fordi han havde dårlig samvittighed, men han plejer altid at være ærlig og aldrig gå bag om ryggen på mig! Så det overraskede mig.

Hans oplevelse med det var dårlig (han fandt ud af, at han kun havde råd til 1 på det pågældende tidspunkt, og hun var slet ikke tilfredsstillende for ham), og jeg frydede mig lidt over det, for så ville han ikke gøre det igen – det sagde han i hvert fald. Men næste dag havde han ombestemt sig: “Det kunne altså være lidt sjovt at tage tilbage og få revanche!” Det kunne jeg vel have sagt mig selv. Han fik jo ikke, hvad han kom efter.

Mit store spørgsmål er: Skal jeg give ham lov? Skal vi have en slags åbent forhold, indtil han har fået opfyldt sin liste? Jeg er bare bange for, at den liste bliver længere og længere. Eller skal jeg slå i bordet og sige til ham, at han må leve med mig, som jeg er? Jeg er bange for, at han vil gå fra mig, hvis jeg gør det.

Hvad skal jeg gøre?

N, 19 år

SVAR:

Hej N

Tak for dit brev. Det er nogle kloge spørgsmål, du stiller ud fra det, du oplever. Du får her de tanker, som jeg har fået ved gennemlæsning af dit brev.

Godhed kan snyde

Jeg lægger først mærke til, at du virkelig prøver at være god ved din kæreste ud fra det, du tillader ham og siger ja til. Jeg får lyst til at spørge dig:

– Hvis du tænker efter, hvordan er det så at være dig, når han er i gang med at afprøve en liste med kvinder?
– Hvordan er det i virkeligheden at være dig, når han har sex med en prostitueret?
– Hvordan er det at have ham som kæreste, når han ikke er færdig med sit unge, vilde liv?
– Hvordan er det for dig, at han foreslår en trekant, du siger fra og lader muligheden være åben med, at det så må blive med nogle andre?
– Er du tilfreds med at være kæreste med en, som synes, at du ikke må være dig, og at dine bryster er forkerte?

Jeg tænker: Hvor har du rummet rigtig, rigtig meget. Men har din godhed snydt dig? Du lyder nemlig til at være fanget ind i noget, som ikke er dig.

At mærke sig selv

Du skriver, at din samvittighed ikke vil kunne holde til en trekant. Har du tænkt på, at du har en meget sund og klog samvittighed? Den kan være en hjælper for dig. Den kan meddele dig, hvad du ikke har det godt med. Den kan hjælpe dig til at sætte grænser og sige stop.
Trekanter og afprøvning af en liste af piger kan lyde spændende, men der kan følge en meget høj pris med. Hvis to unge vælger at leve et sexliv med mange skiftende partnere, kan det være svært at opbygge tillid og troskab med den eneste ene. Undersøgelser viser, at mange par oplever jalousi og utroskab ud fra den måde at leve på.

Konsekvenser

Jeg har tænkt på, om du allerede mærker en høj pris? Du oplever, at din kæreste vælger mange piger. Det kan næsten lyde, som om du er en blandt mange andre. Lige præcis det kan være årsagen til, at du ikke synes, du er god nok til ham.
Måske kan du få noget ud at læse artiklerne Hvad er jeg værd? og Sex og følelser.

Kloge spørgsmål

Du spørger: Skal jeg give ham lov? Det lyder, som om du selv allerede kender svaret. Som du beskriver det, lyder det, som at det IKKE er det, DU ønsker. At svare på spørgsmålet er dit ansvar. Og også din frihed. Mærk godt efter dine egne følelser i det, og handl efter dem.
Endvidere skriver du, at du er bange for, listen over mulige erobringer for din kæreste bliver længere og længere. Dine bange anelser giver god mening. Hvis han bare kører løs med listen, hvor der ingen grænse er, kan den blive nærmest uendelig lang.

At slå i bordet

Jeg har stor respekt for, at du lyder til at have en power-side, som overvejer at slå i bordet. Denne side af dig viser, at du har en grænse. Den overvejer at sige STOP. Jeg tror, det er en side af dig, der har omsorg for dig og ønsker at passe på dig. Hvis du ikke får sagt stop, mister du måske dig selv. Måske du kan mærke, at den side kan hjælpe dig med at blive afklaret.
Hvis han ikke siger ja til dig, som du er, vil jeg spørge dig: Er han så værd at holde på?

Måske kan du også få noget ud af at læse svar til nogle i en situation, der ligner din: Hvad gør jeg, når kæresten er utro og lyver? og Kæreste kysset og flirtet med andre – skal jeg blive eller gå?

Jeg håber, du har fået mod på at stå ved dig selv med hensyn til, hvad DU har det godt med. Og mod til at handle ud fra det.

Mange hilsner
Hanne Esmarch