Skal jeg kæmpe for vores forhold, selvom vi er ret forskellige?
Jeg er en mand på 30 år. For et par måneder siden mødte jeg fantastisk kvinde. Vi har nærmest hængt sammen lige siden. Hun er dog kun 24.
Problemet er, at hun begynder at stille en masse vanskelige krav. Eller ikke krav, men hun begynder at være lidt utilfreds med, at jeg har ikke har kassen på lommen. Jeg har det lidt svært økonomisk p.t., men jeg skal nok få det vendt snart.
Som person tror jeg ikke, man kan veje kærlighed op i penge. Jeg er fast besluttet på, at min kæreste skal vælge mig “for mig”. Hun siger, at kærlighed, tillid og omsorg er minimum i et forhold, hvilket er det, som jeg har lovet hende. Altså mit hjerte kan man vel kalde det. Jeg er meget uenig, selvom jeg godt kan forstå hende lidt. Jeg har haft en del penge på lommen førhen og set nogle, der bare ville have i hoved og røv, så det er jeg stor modstander af.
Jeg tror dog, hun bliver klogere med alderen og forstår min måde at se kærlighed på senere hen. Mit spørgsmål er så, om I synes, jeg skal blive ved at kæmpe for hende (med håb om at blive kærester), og så tage de der små vendinger og fortvivlelse hun giver mig i ny og næ, eller lade hende slippe. Jeg er forelsket, og det siger hun også, hun er. Jeg kan godt mærke, at hun er meget glad for mig.
M, 30

SVAR:
Hej M
Tak for din mail, hvor du beskriver dine udfordringer med den kvinde, du har mødt, og de tanker du gør dig om jeres forhold. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
I din mail beskriver du, at I begge er forelsket i hinanden, og du kan mærke, at hun er glad for dig. Samtidig beskriver du også, at du oplever utilfredshed fra hendes side i forhold til din økonomiske situation, og at det forstyrrer jeres forhold.
Nyd forelskelsen
Først og fremmest vil jeg opfordre dig til at nyde den forelskelse, I er i lige nu. Nyd opdagelsen af et nyt menneske, der fascinerer dig, og som du fascinerer. Nyd, at I har opdaget, at I er særligt glade for hinanden og gerne vil være sammen.
Forelskelse varer ikke ved, men giver ofte et forhold en kickstart af følelser, der kan gøre alt andet ligegyldigt – men samtidig også skabe megen forvirring og usikkerhed på sig selv og fremtiden. Den usikkerhed er ofte en sårbarhed, som det kræver tillid at dele med en potentiel kæreste.
Du kan måske bruge nogle input fra vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Vov at være sårbar
Hvis du vover at dele denne usikkerhed med den kvinde, du har mødt, og hun møder din tillid med nysgerrighed og omsorg, så vil et forhold ofte begynde at spire, og med tiden kan det vokse sig til en kærlighed til hinanden. En kærlighed, hvor I er trygge ved hinanden uanset økonomiske situationer, fysiske udfordringer eller andre sider ved os selv, som vi ikke er så stolte af.
Skil tingene ad
Det, jeg prøver at sige til dig, er, at det kan være nødvendigt at skille følelser og praktikaliteter fra hinanden. Lige nu hvor jeres møde med hinanden er forholdsvist nyt, så prøv at være i det skønne i at ses med hinanden, hvor I kan have det sjovt sammen, nyde hinandens selskab og skabe lethed, når I er sammen.
I takt med, at I bliver mere trygge ved hinanden, bliver der mere plads til, at I kan udfordre hinanden på holdninger og værdier. Kæmp, hvis der er noget at kæmpe for I din mail beskriver du, at du tror, hun vil blive klogere på din måde at se kærlighed på. Det tror jeg, du kan have ret i – hvis du deler dine tanker med hende i respekt for, at hun kan tænke anderledes.
Så når du spørger, om du skal blive og kæmpe for jeres forhold, vil mit svar altid være JA! – Hvis du synes, der er noget at kæmpe for. Hvis du synes der er det, så gør hende opmærksom på, hvad du ser, og hvorfor du gerne vil kæmpe for det.
Håber, du har fået nogle ideer, du kan arbejde videre med. Du kan eventuelt vise dette svar til den kvinde, du beskriver, og så kan I sammen tale videre om de udfordringer, I oplever.
I kan måske også bruge nogle tips til samtale med hinanden fra vores artikel Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
God arbejdslyst!
De bedste hilsner
Filip Smidt