Skal jeg fortælle mit crush, at jeg har følelser for ham?
Jeg er en pige på 12 år og har et crush på en dreng i 8. klasse på en anden skole. Jeg har ikke set ham så meget her på det sidste på grund af corona.
Jeg havde en kæreste, som gik i hans parallelklasse, men så slog jeg op med ham, og så fik jeg følelser for nuværende crush. Til at starte med virkede det virkelig, som om han godt kunne lide mig, men nu er jeg bare blevet meget mere i tvivl.
Mine veninder synes, at jeg skal fortælle ham, hvad jeg føler, men jeg er bare bange for, at han ikke kan lide mig, og at det vil gå udover vores venskab.
Kh M

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål.
Det er et rigtig godt spørgsmål, for det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal reagere på sine følelser. Det er fantastisk, når man møder skønne og dejlige mennesker at være sammen med.
Godt at mærke følelser
Du skriver om den her fyr, som går i 8. klasse på en anden skole, og du har fået et crush på ham.
Først vil jeg sige tillykke med, at du er en pige, der tør mærke sine følelser og tør snakke om dem. Du skriver ikke præcist, hvad du gerne vil have svar på, men jeg kommer med lidt råd til dig, og så håber jeg, du kan bruge dem.
Venskab og kendskab
Du skriver, at du kan være bange for at miste jeres venskab, hvis du fortæller ham, hvad du føler for ham. Det får mig til at tænke, at jeres venskab måske ikke er et særlig udviklet venskab, for ellers ville du ikke være bange for at miste ham. Hvis jeres venskab var ægte og stærkt, kunne du fortælle ham det uden fare for at miste venskabet.
Mit råd til dig er derfor at slappe af overfor det crush, du har fået, og så bruge tid på at lære ham at kende. Brug tid sammen med ham også face to face, når corona tillader det.
Masser af tid
En anden ting er, at du er 12 år og har masser af tid til at finde dig en kæreste. Du har også lige slået op med en anden, så tag den bare helt med ro.
Det kunne måske også være en god ide at fokusere lidt på nogle af de kammerater, du har på din egen skole, for dem kan du jo være sammen med face to face.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Du kan også læse svar til nogle andre piger, der har spurgt om næsten det samme som dig. Her er nogle eksempler, og du kan selv finde flere på hjemmesiden:
Hvordan kan man se, om en dreng kan lide en?
Hvordan skal jeg fortælle, at jeg kan li’ ham?
11 år og forelsket – skal jeg spørge ham eller hvad?
Håber, du kan bruge mine tanker og råd. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Mange gode hilsner
Claus Pihl