Skal jeg fortælle min mor om min kæreste?
Jeg er en pige på 16, som lige er blevet færdig med efterskole. Den sidste tid på efterskolen kom min mandlige volontør og mig til at flirte lowkey, og her efter efterskole er vi så begyndt at holde flirten kørende.
Jeg ved bare ikke, om jeg skal fortælle min mor, at jeg kommer sammen med min volontør, eller om jeg skal vente. Jeg har tidligere fortalt hende om mine jævnaldrende veninder, der har kærester, hvor hun har været ret meget imod det. (Det gør det heller ikke bedre, at han har været min volontør ...)
Det er ikke, fordi der er noget seksuelt i det, da vi begge er enige om at vente til ægteskab.

SVAR:
Kære pige
Som jeg læser dit brev, har du overvejelser, om du skal fortælle din mor, at du kommer sammen med din (tidligere) volontør. Dine bekymringer gælder, om din mor både vil synes, det er for tidligt at have en kæreste som 16-årig, og om hun vil reagere negativt på, at din kæreste er tidligere volontør på din efterskole.
Åbenhed eller løgn
Jeg synes helt klart, du skal fortælle din mor (og far?) om din kæreste. Hvis du ikke gør det, vil du sikkert komme i mange situationer, hvor du bliver nødt til at lyve. Fx hvis I skriver og taler sammen i tlf., eller du skal møde ham et eller andet sted. Jo længere, du venter, jo sværere bliver det.
Og det vil sikkert også betyde, at det ikke kun er din mor, du forsøger at holde det skjult for, for at hun ikke skal høre om det fra anden side.
Forholdet mellem volontør og elever
Jeg ved ikke, om der på efterskolen var regler for, om unglærere og elever måtte flirte/blive kærester, så I også måtte holde det skjult der? Men generelt vil det ofte få negative konsekvenser for et kæresteforhold, hvis det er noget, den ene eller begge forsøger at skjule for den nære omverden. For hvad er årsagen til det? Er det, at man selv ikke er helt tryg ved det, føler skam eller er bange for andres reaktion? Eller?
Jeg ved heller ikke, hvor gammel din kæreste er, og om det har nogen betydning. Ofte er det nogle, der er færdige på gymnasiet, som bruger et år som volontør på en efterskole. Og jeg kan forestille mig, der kan være mange piger, som bliver lidt/meget forelskede i den unge fyr, som både er mere moden end de andre drenge på skolen, men som også er en form for vejleder og hjælper under skoleopholdet. Der har måske været fortrolige samtaler undervejs, og det kan give en følelse af tilknytning og tillid, som mange piger har brug for, og som kan føre til forelskelse.
En ung fyr, som måske føler sig lidt alene i skellet mellem de ældre lærere og de yngre elever, kan på den anden side opleve sig værdsat, når en pige (eller flere) giver ham en særlig opmærksomhed. Når sommerferien kommer, og han vender tilbage til sin hjemby og jævnaldrende, kan det være svært at opretholde den nære forbindelse. Så måske vil din mors bekymring også handle om, at hun er bange for, du bliver skuffet og ked af det, hvis jeres kæresteforhold efter en tid “løber ud i sandet”.
På samme måde kan dine følelser måske også ændre sig, nu hvor du er tilbage til dagligdag, ferie og fortsat uddannelse.
Følelser kan vokse og gro under de rette forhold
Men der er også mulighed for, at de følelser, I har fået for hinanden, kan vokse og gro til noget dybere. Det er godt at høre, at I også har talt om og er enige om, at I vil vente med det seksuelle til ægteskabet. På den anden side kan det være rigtig svært, hvis det er noget, der ligger langt ude i fremtiden for dig/jer. Så det kan også være en reel bekymring for din mor.
Lyt til din mors bekymringer
Hvis du på forhånd er indstillet på at lytte åbent og fordomsfrit til din mors bekymringer og prøver at se sagen fra hendes side, tror jeg, det kan være med til at berolige hende lidt. Hvis jeres forhold skal udvikle sig, vil det også være godt for hende at møde din kæreste. Når du er glad for ham og har tillid til ham, kan han forhåbentlig også opnå hendes tillid, og så får jeres forhold bedre mulighed for at udvikle sig på en god måde.
Jeg håber, du får en rigtig god snak med din mor.
Mange hilsner
Inge