Skal jeg fortælle flere detaljer, eller skal jeg bare komme videre?
Hej Adam og Eva.
Min kæreste gik fra mig for 1½ måned siden, efter vi har været kærester i 1½ år. De første 2-3 uger snakkede vi ikke sammen, men derefter mødes vi et par gange og var enige om, at vi skulle begynde at ses igen, da vi ikke kunne undvære hinanden. Det kom så frem fra os begge to, at vi havde været sammen med andre i løbet af de uger. Hun var sammen med to og havde det virkeligt dårligt med det og ønskede bare mig tilbage. Jeg fortalte hende, at jeg havde været sammen med nogle stykker, og den eneste grund til, at jeg gjorde det, var at prøve at glemme hende og komme over hende.
Nu har jeg dårlig samvigtighed og skyldfølelse, fordi jeg ikke har fortalt hende det hele. Altså ikke noget om, hvor og hvordan det foregik. Jeg ved ikke hvorfor, men det går mig super meget på. Mit dilemma er nu, om jeg skal fortælle mere, eller jeg bare skal sige: “Du er nødt til at lukke kassen i nu, for I har fortalt hinanden, at I har været sammen med andre og accepteret det og komme videre. Man skal jo heller ikke bore alt for meget i det.”
Mvh mand, 29 år

SVAR:
Kære mand
Tak for dit spørgsmål til os på AdamogEva.dk.
Du har et konkret spørgsmål, som jeg vil give dig et konkret svar på: Skal du fortælle mere konkret om de episoder, hvor du har været sammen med andre piger, eller skal du lade være?
Lad være
For mig at se er der ikke noget at være i tvivl om. Nej, det skal du ikke. Du har fortalt det, der skal siges. Der er i min verden ingen grund til at pensle ud detaljer om, hvor og hvordan det var – og heller ikke, om det var bedre eller dårligere at være sammen med de piger. Du har givet hende overskriften på det skete – og det er i min verden godt. Hvorfor skal hun til at have indre billeder af, hvor og hvordan du har været sammen med andre piger?
Den eneste grund man eventuelt kunne give er, hvis hendes fantasi om, hvad du har gjort med de andre piger, løber afsted med hende. Altså at fantasien begynder at styre hende, og hun har brug for at få slået fantasibillederne i stykker. Men det er ikke det, der er tilfældet. Hun har ikke spurgt efter mere, hvilket er super fornuftigt. Hun ved, det er sket og har ikke brug for detaljer.
Samvittigheden
Så er der din samvittighed tilbage – den nager og knager og synes, du skal fortælle hende om, hvor og hvornår. Dit arbejde handler nu om at få kontakt til din samvittighed og finde ud, hvad det handler om. Hvorfor skulle du gøre det – fordi du har løjet for hende? Det har du ikke.
Fordi du har snydt hende? Jeg tror det er her, samvittigheden (måske) hæver sin røst og bebrejder dig. Og det handler formentlig om, at du synes, du skulle have været mere ærlig. Det vil jeg kommentere lidt på nu.
Sammenligninger ødelægger
Nogle mennesker har en tro på, at vi i vores relationer kan fortælle hinanden alt. Som i ALT. I vores parforhold skal og kan vi opøve intimitet og dele rigtig mange ting med hinanden – både glædelige og sårbare ting. Men det er ikke ensbetydende med, at vi deler seksuelle detaljer med hinanden om, hvor og hvordan vi har været sammen med andre.
Hvis det deles, sker der ofte det, at et menneske begynder at sammenligne både sig selv og den anden seksuelt. Det er ikke godt. Hvor ved jeg det fra? spørger du måske. Det ved jeg alt for godt, når jeg hører om konsekvenserne af pornobrug. Sammenligninger er ødelæggende for et parforhold. Du kan læse mere om det i svaret Sexscener og tidligere pornoforbrug påvirker vores ægteskab.
Jeg ved ikke, om jeg kan råbe din samvittighed op, men jeg vil ikke anbefale, at du fortæller mere, end du har gjort. Jeg tror, det kan have samme effekt som at tisse i bukserne: Det varmer lige nu og her, men konsekvenserne er ubehagelige på langt sigt.
Flere input
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Kærlighed i praksis. Den siger noget om, hvordan du og din kæreste kan øve jer i at vise kærlighed over for hinanden. Det er værd at satse på fremover i jeres forhold.
Du kan også læse artiklen Den nødvendige tilgivelse. Det handler også om, at du må øve dig i at tilgive dig selv.
Jeg håber, mit svar har sat nogle tanker i gang – du er selvfølgelig fri til at bestemme, hvad du vælger at gøre. Skriv endelig igen, hvis du har brug for uddybning eller noget helt andet.
Jeg vil ønske dig og din kæreste alt det bedste.
Kærlig hilsen
Ulrik Buch