Skal drengene altid starte samtalen?!

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en dreng på 14, som er blevet forelsket i en pige på samme alder. Vi har gået i dagpleje sammen og hun har været forelsket i mig en gang før. Jeg begyndte at skrive til hende og hun svarede ivrigt tilbage og ville også gerne snakke videre f.eks. da jeg sagde, at jeg loggede fra face, spurgte hun, om jeg ikke ville skrive over mobil.

Nå, men mit spørgsmål er egentlig: Skal jeg altid starte med at skrive til hende, for jeg er lidt i tvivl, om hun kan lide mig!

Tak på forhånd!

Anonym, 14 år

SVAR:

Hej dreng på 14 år

Tak for dit brev. Det er dejligt at have en ven i så mange år. Når det er sagt, kan det også være udfordrende at have en ven af det modsatte køn. Som du beskriver, så har I begge været forelsket i hinanden, men måske ikke på samme tid, og det kan gøre ting forvirrende. Den bedste måde at komme tættere ind på hinanden er at være åben og ærlig. Når du spørger, om det altid er drengene, som skal starte samtalen, forstår jeg det sådan, at du er frustreret over, at det altid er dig, som skriver først. De frustrationer stammer nok fra, at du er usikker på hendes følelser for dig og gerne ville have, at hun skrev først ind i mellem, så du kunne læse, om hun kan lide dig som mere end venner.

Spørg og lad være med at gætte

For at svare på dit spørgsmål, så nej, drengene skal ikke altid starte samtalen. Alle former for forhold skal gå begge veje. Men bare det, at hun ikke skriver først betyder ikke at hun ikke kan lide dig. Det er problemet med at prøve at læse en anden person ud fra deres handlinger, med andre ord gætte. Det er bedst at kommunikere om din frustrationer og tvivl. Fortæl hende, at DU føler, at det er altid dig, som starter samtalen, og at det gør, at du bliver lidt usikker på, om hun har lyst til at snakke med dig eller hvordan hun føler for dig. Så har hun mulighed for at fortælle, hvordan situationen ser ud fra hendes side. Det kunne være, at hun føler, det altid er hende, som starter samtalen! Eller måske har hun alrdig tænkt over det og har ikke lagt nogle i det, som du har gjort. Du kan også fortælle hende om dine følelser for hende og spørge hende direkte, hvordan hun føler for dig, sådan at du ikke er i tvivl om det mere. Det er faktisk et rigtig godt udgangspunkt at begynde med, hvordan du oplever jeres samtaler, og så føre over til en snak om jeres følelser for hinanden og hvor I hver især står.

Måske kan du have glæde af at læse disse svar og artikler:

Kærestepotentiale… eller en god ven?

"Plusser" ved at vente med at få en kæreste

Forelsket i min bedste ven - hvad gør jeg?

Igen tak for dit brev og jeg ønsker jer en rigtig god samtale.

Mvh Mary A. Madsen