Ser jeg forkert ud forneden?
Hej Adam og Eva
Jeg har kigget lidt på jeres side og andre steder på nettet om, hvordan en kusse ser ud. Normalt sidder klitoris øverst oppe, der hvor skamlæberne samler sig, og længere nede har man et hul op til skeden.
Øverst oppe har jeg et sted, hvor mine skamlæber samler sig, og det er ret følsomt, men der er ingen knop, som klitoris burde være. Helt nede ved åbningen af skeden sidder der til gengæld en lille knop, som ligner klitoris. Den er kun lidt følsom men ikke særlig meget.
Ser jeg normal ud, eller er der noget galt? Jeg har gennem længere tid forsøgt at få en orgasme, men har ikke fået en endnu. Kan det skyldes, hvordan jeg ser ud? Er der noget, jeg kan gøre anderledes?
Pige, 17 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål.
Ikke to kroppe er ens
Først og fremmest vil jeg sige, at det lyder, som om du ser helt normal ud. Det er helt rigtigt, at hvor de små (eller indre) kønslæber møder hinanden, sidder klitoris. Klitoris kan se forskellig ud fra kvinde til kvinde, ligesom følsomheden omkring klitoris kan være forskellig. Ud fra din beskrivelse lyder det til, at den hos dig ikke buler så meget ud, men er meget følsom, hvilket er helt normalt.
Du skriver, at der er en lille knop over skedeåbningen, som også er lidt følsom. Lige over skedeåbningen sidder urinrørsåbningen, som godt kan mærkes som en lille knop eller ujævnhed. Måske er det den, du kan mærke eller se?
Se evt. tegningen i artiklen Pigens kønsorganer.
Orgasme
En orgasme er for både mænd og kvinder, når den seksuelle nydelse når sit højdepunkt. Orgasme kan opnås på forskellige måder, bl.a. ved onani eller samleje. For mange kvinder kan det at opnå en orgasme være svært i begyndelsen og kræve øvelse og stort kendskab til sin egen krop, og hvad der føles rart.
De fleste kvinder har lettest ved at få en orgasme, når klitoris bliver kælet for. For nogle er det rarest, når man bliver rørt direkte på klitoris, og for andre er det dejligst, når det er området rundt om, der bliver kælet for.
Jeg vil anbefale dig at læse dette spørgsmål og svar, som bl.a. handler om det at få orgasme:
Onanerer jeg rigtigt?
Mærk efter, hvad der føles rart for dig, og bliv ikke fortvivlet over, at du ikke har prøvet at få en orgasme endnu – det skal nok komme.
Kærlig hilsen
Anne Mette