Rødt mærke på penisskaftet – hvad er det?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på 16 år, der for to-tre uger siden opdagede et rødt mærke på penisskaftet (tæt ved forhuden). Jeg opdagede det efter en weekend, hvor jeg havde været hjemme ved min kæreste. Vi er begge stadig jomfruer, men vi har givet hinanden “handjobs”, gået i bad sammen og ligget tæt ovenpå og ved siden af hinanden i undertøj. Kan det være grunden til det?

Jeg har indtil for et par dage siden ikke tænkt, det var noget, da det hverken kløer, svier, gør ondt eller på en anden måde irriterer, ud over det ser træls ud. Men eftersom det ikke er forsvundet endnu, er jeg begyndt at tænke over, om det er noget, jeg skal være bekymret for?

Jeg har ikke talt med min kæreste om det, da jeg ikke har troet, det var noget. Det skal også nævnes, at jeg onanerer jævnligt (2-4 gange om ugen) og dyrker meget sport. Kan det skyldes irritation fra onani, fugt (sved) eller vask (går i bad 1-2 gange om dagen)?

A, 16 år

SVAR:

Hej A

Tak for dit spørgsmål. Vi glade for, at du har tillid til os og benytter vores hjemmeside. Tak for din ærlighed om dit intime liv.

Du skriver, at du har et rødt mærke på penis, som du ikke kan mærke (ømhed, kløe, svien), men som heller ikke forsvinder af sig selv, og det har fået dig til at spekulere over, hvad det er og hvilken årsag det har.

Godt du er opmærksom

Jeg vil rose dig for at tage din krop seriøst og opsøge viden og hjælp. Det er ikke en selvfølge – især ikke for mænd. Men det er vigtigt, da nogle symptomer kræver behandling. Desværre er det lægeligt set fuldstændig umuligt at svare på, hvad det er uden at se det. Et rødt mærke på penis kan være noget så harmløst som irritation i huden i forbindelse med friktion (onani og sport). Og fugt kan være ophav til svamp.

Seksuelt overført sygdom

Din seksuelle omgang med din kæreste kan også være årsagen. Den største risiko for at blive smittet med seksuelt overførte sygdomme er, hvis man har slimhindekontakt, dvs. reelt samleje med penis inde i skeden. Men kropsvæsker kan også smitte, fx hvis du har rørt hendes skede og derefter rørt ved din penis uden at vaske hænder først.

Bliv undersøgt af din læge

Der er altså mange muligheder, og derfor vil jeg opfordre dig til at få en aftale hos din egen læge. Han/hun kan stille en diagnose ved at se, hvordan mærket ser ud og evt. tage nogle prøver. En kønssygdom eller fx svamp kræver nemlig behandling.

Spilleregler for sex

Du nævner, at I er jomfruer, men også at I har givet hinanden handjobs. Her på AdamogEva.dk har vi Bibelen som rettesnor og vejleder for bl.a. sex og samliv. Det er vores opfattelse, at både handjobs og fuldbyrdet samleje er sex, hvor vi deler det mest private af os selv med en anden. Hvis du ligesom os ser Bibelen som en vejleder, vil jeg opfordre dig til at læse den her artikel og et svar til en anden:

Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?

Er handjobs og finger tilladt som kristen?

Uanset, om du er enig eller uenig i vores synspunkter, vil jeg opfordre dig til at tænke over, hvilke spilleregler der skal være for dit sexliv. Sex er den mest private gave, man kan give til andre. Giv den med omhu og ikke til hvem som helst. Man giver noget af sig selv, som man ikke kan få tilbage. Netop derfor kan det være fornuftigt at gemme sex til den eneste ene i ægteskabets rammer.

Mvh Morten Damm