Kan ikke få penis ind - er der noget galt?

Vis spørgsmål

Kære adam & eva.

Jeg er en 26-årige kvinde, som har været gift i nogle mdr. Min mand og jeg har været sammen i rigtig mange år, men ventede med at have sex, indtil vi blev gift. Vi har altid haft lyst til hinanden, og har begge aldrig haft sex. Da vi blev gift, forsøgte vi at have sex ca. 2-3 dage efter bryllupsfesten. Vi har ikke været generte overfor hinanden eller noget. Vi har bare et problem med, at han ikke kan komme op i mig. Jeg har mange gange overvejet at fortælle min læge det, men ved ikke, hvordan eller om vi overhovedet fejler noget eller bare ikke kan finde ud af det (hvilket jeg synes er pinligt) :(

Er der noget galt med mig eller ham? Eller skal vi bare "give det god tid"? Synes bare, man hører om folk, der har haft sex første dag uden problemer. Håber I kan hjælpe mig eller fortælle mig, hvad jeg skal gøre. Tak på forhånd

Mvh A, 26 år

SVAR:

Kære A

Tillykke med brylluppet og godt at høre, at I har villet vente med sex, til I ved vielsen har forpligtiget jer på hinanden. I har ventet med at dele det mest intime med hinanden.

Dit spørgsmål, om der kunne være noget galt med jer, fordi I ikke kan få ”den” ind, er et hyppigt stillet spørgsmål. Der er skrevet en del om det her på Adam og Eva. Det er ret almindeligt for unge uden erfaring med sex, at det kan være helt umuligt for manden at trænge ind, og nogle gange kan det gøre ondt.

Der er næppe noget fysisk galt

Jeg er ret overbevist om, at din skede ikke er for lille, for en normal skede er omgivet af muskler, som kaldes bækkenbundsmuskler. De udgør hele bunden af din krop og gør, at du kan holde på vandet og afføring og i graviditeten et barn. Så skeden er skabt stor nok til at et barn skal kunne komme ud. Jeg har skrevet noget om det i et svar til et andet par med lignende problemer: Er der en fysisk grund til at vi ikke kan få samleje til at lykkes?

I har et fælles problem

Jeg tror, at det er vigtigt, at du ikke tænker på problemet som dit, men at det er et fælles anliggende, for sex og Intimitet er noget, der foregår imellem jer. Prøv at forestille dig, at jeres samliv er ligesom en ny sået blomstermark. Her må der ikke trampes, for så ødelægges de spirende planter. Her går man varsomt. Hvis din ægtefælle tillader, at du kommer tæt på ham, skal du blot gøre det endnu tryggere.

Giv tid og I skal nok finde en vej

Jeg kender ikke dit eller din ægtefælles forhold til sex, men måske kan I bruge min tænkemåde om sex til noget. I din hjerne er der forskellige områder. Områder der tolker synsindtryk: Er dette farligt for mig eller kan jeg være tryg? Områder der gør, at du kan holde balancen på cyklen. Områder der fortæller dig, at det er koldt og at du hellere på tage noget varmt tøj på. Du behøver ikke at give det særlig opmærksomhed, for det er tillært gennem mange år. Sådan er der også i hjernen et område for det seksuelle. Et nyt område, som skal udforskes, læres og mærkes.

Mange unge kristne har lært, at det seksuelle er forbudt og noget, man skal vente med til ægteskabet. Det bifalder jeg til fulde. Men det betyder også, at det som før var forbudt, nu lige pludselig er tilladt, og det skal hjernen og hjertet lære. Jeg forestiller mig nogle gange, at det område i hjernen, som har med sex at gøre, skal vokse, og der skal laves nye forbindelser. Lidt ligesom da du i sin tid lærte at spille på instrument eller cykle. Nu skal der laves nye forbindelser til det samspil og den leg, der hedder sex.

Udforsk i kærlighed kendskabet til hinanden, respekter grænser, og kæl for den anden. Opgiv ikke det seksuelle, for det er en vigtig blomst i jeres ægteskabs have.

I kan måske finde inspiration i denne artikel: Sex den første tid - i praksis.

Med kærlig hilsen
Erna