Kan jeg blive smittet med syfilis ved et handjob?

Vis spørgsmål

Hej

For noget tid siden var jeg til thaimassage og blev varmet godt op, så det endte med et handjob. Stedet har gode anmeldelser omkring deres massage osv.

Er det muligt for mig at få syfilis via et handjob?

Mvh mand, 24 år

SVAR:

Kære mand på 24

Tak for din henvendelse. Det er godt, du undrer dig og tager din egen sundhed alvorligt!

Fakta om syfilis

Syfilis er en seksuelt overført sygdom, som skyldes bakterien Treponema Pallidum. Den starter typisk med at give et uømt sår så på kønsdelene eller mundhulen og kan senere give udslæt og feber. Ubehandlet kan den sprede sig til indre organer og give symptomer fra nervesystemet og hjerte-kar-systemet. Heldigvis er den nem at teste for og kan nemt behandles, hvis den opdages tidligt.

Seksuelt overførte sygdomme er kendetegnet ved, at de overføres, når slimhinder er i kontakt – dvs ved anal-, vaginal- eller oralsex. Hvis en hånd først rører en syg slimhinde (fx skeden på en smittet person) og kort efter rører penis, kan der muligvis også overføres bakterier.

Du kan vælge at blive testet

Hvis du har fået udført et handjob, hvor giveren ikke rørte sine egne kønsdele, er det usandsynligt, at du er blevet smittet.

Hvis du er i tvivl, så hold øje med sår på penis og bliv testet hos din egen læge.

Du kan evt. læse mere i vores artikel Sikker sex og sexsygdomme.

Mvh Morten Damm