Tiltrækkes jeg af hans personlighed? Hvordan lærer jeg at acceptere mig selv

Vis spørgsmål

Kære Adamogeva. Kære Ole Rabjerg. Mange tak for svar. Det er bestemt brugbart. Jeg vil alligevel lige skrive igen.

Jeg beskrev i brevet, at jeg føler mig meget grim (utiltrækkende). Hvordan lærer jeg at acceptere mig selv, som jeg er og lærer at hvile i mig selv? Hvordan kan jeg komme til, at acceptere, at min ven er glad og tilfreds med sin krop og sig selv. Så jeg ikke tænker så meget over det mere?

Det skal han jo helst også være, men jeg føler bare konstant, at han er bedre end mig.

Og alligevel er der ikke noget ved en masse mennesker, som prøver at ligne hinanden. Men kan ”tiltrækningen” OGSÅ have noget, at gøre med hans personlighed??

Jeg har nemt ved, at ”bære over” med andre. Men hvorfor er det så svært, når det kommer til en selv?

Sidst men ikke mindst, kan jeg fortælle, at jeg er utrolig dårlig til at modtage komplimenter, specielt når det handler om min fordomsfrie måde, jeg behandler andre på. Jeg gør altid meget ud af at være imødekommende og have et positivt syn på andre mennesker. Men jeg er ikke god til, at tage i mod ros og anerkendelse.

Tusind tak på forhånd

SK, 16 år

SVAR:

Kære SK

Jeg vil forsøge at give dig nogle korte tilbagemeldinger på de spørgsmål du skriver i forlængelse af det svar, jeg gave dig sidst

Handler det om hans personlighed?

Jeg er ret sikker på, at når du tiltrækkes af og fascineres af din ven, så hænger det OGSÅ sammen med hans personlighed. Måske har han en særlig udstråling. Måske oplever du netop ved ham en tryghed, som får dig til at tiltrækkes. Måske ser du nogle egenskaber hos ham, som du tiltrækkes af. Derfor tænker jeg, at det også hænger sammen med hans personlighed.

Hvordan lærer du at acceptere dig selv?

Det er jo et godt og vigtigt spørgsmål. Og svaret er, at det er en lang og sej proces, fordi det handler om, at du skal opdage og blive tryg ved at være den person, som du er. Det handler om, at du skal finde ind i en overbevisning om, at du faktisk er værdifuld, som den du ER, og ikke fordi du KAN det ene eller det andet. Jeg bruger ofte sammenligningen med eventyret om den grimme ælling. I dette eventyr er det sådan, at da den grimme ælling forlader hønsegården, så har den et billede af sig selv som grim, fejlagtig, styg, uønsket og forkert. På et tidspunkt siger den grimme ælling højt for sig selv ”Jeg er så styg, at selv hunden ikke gider æde mig”. Men hvad er den grimme ælling genetisk? Jo den er jo en svane!! Men den er bare vokset op under vilkår, hvor den ikke har fået lov at opleve dens værdi. Den har derimod oplevet, at den var udenfor, anderledes og forkert og at andre ikke kunne lide den og forstå den. Og derfor er det selvbillede, som den grimme ælling udvikler, ikke udtryk for hvem den egentlig er, men derimod udtryk for et forvrænget selvbillede, som omgivelserne har videregivet til den. I eventyret, som jo egentlig handler om mennesker, sker der en forvandling af selvbilledet på meget kort tid, nemlig der hvor den grimme ælling ser sit rigtige spejlbillede i vandet.

Når det gælder os mennesker, så sker denne forvandling desværre ikke så let og hurtig. Når vi først har fået et indre billede af at være grim og utiltrækkende, så tager det tid at opdage, hvem vi virkelig er.

Sagt med andre ord – det vil tage tid og kræve en proces for dig at opdage, at du er en ’svane’. Og i denne proces er det betydningsfuldt, at der er mennesker omkring dig, som kan hjælpe dig med at opdage, at du virkelig er en mand med mange ressourcer og egenskaber. Det vil typisk også kræve, at du har en voksen hos dig, som du kan åbne dig for. Jeg tror nemlig, at du også plages af skamfølelser og skammen brydes, ved at du begynder at åbne dig for en anden. At du begynder at fortælle om dine indre smerter. Dette arbejde har du jo allerede påbegyndt ved at skrive til adamogeva. Og derfor vil jeg opfordre dig til at fortsætte det ved at finde en voksen, som du er tryg ved, og som du kan åbne dig for.

Modtage komplimenter

Du skriver, at du har svært ved at modtage komplimenter og anerkendelser. Det overrasker mig ikke, fordi mange som kæmper med lavt selvbillede har netop svært ved det. Derfor vil det også være en vigtig del af den videre proces, at du VÆLGER at øve med at modtage komplimenter. Skriv dem op når du får dem og hæng dem op i dit hjem eller lad dem fungere som pauseskærm på din computer. Det hjælper til, at du bliver mindet om alle de gode ting, som andre ser ved dig.

Hvordan lære at acceptere vennen, som den han er?

I takt med at du opdager din egen værdi, så vil det også komme til at fylde mindre med fascinationen af vennen. Samtidig vil jeg opfordre dig til at flytte noget fokus væk fra ham. Fortæl dig selv, at det ikke er hjælpsomt for dig at zoome ind på de gode ting ved ham, fordi de primært bliver brugt til at dunke dig selv i hovedet med.

God arbejdslyst.

Med venlig hilsen

Ole Rabjerg, psykolog