Præstationsangst - PLEASE hjælp mig!
Hej, jeg er en fyr på 18 år, som i længere tid har døjet med præstations angst, der har medført "impotens". Det har nu stået på i snart to år, og det har rigtig mange gange sat en stopper for evt. nye forhold.
Jeg har søgt inde på jeres hjemmeside og set andre, der døjer med det, som får forklaringen, at det foregår oppe i ens hoved. Dette er jeg klar over, men søger råd til, hvordan jeg kan bryde med det, da jeg har lavet en masse research omkring det på nettet, men aldrig har fundet noget ordentligt svar. Jeg har prøvet at gå til lægen med det, men det eneste, jeg fik at vide, var blot, at "det ikke er fysisk, men psykisk", hvilket jeg udmærket var klar over i forvejen, men havde brug for råd til afhjælpe det.
Det hele begyndte efter min ekskæreste og jeg slog op efter et forhold på 2½ år, hvor vi begge havde været hinandens første. Vores sexliv havde været i top, og jeg kunne sagtens tilfredsstille hende og få hende til at komme op til flere gange under sex. Da jeg også har en penis, der i stiv tilstand måler omkring 13 centimeter, har den ofte givet mig mindreværdskomplekser. En anden forstærkende faktor var, som jeg ikke tænkte over på daværende tidspunkt, at jeg kunne mærke, at der var en ring inde i hendes skede under oralsex, hvilket jeg ikke har oplevet hos andre kvinder. Jeg har så senere læst mig frem til, at den lyder overvejende identisk med jomfruhinden. Hun blødte heller ikke efter vores første samleje, hvilket hun senere har forklaret med, at det har blødt, da hun prøvede at onanere med en dildo noget tid før vores første gang - jeg går selvfølgelig stærkt ud fra, at dette er sandt - men jeg har alligevel så senere stillet mig selv det spørgsmål, om en penis på 13 centimeter og en omkreds, der måler den gennemsnitlige omkreds hos mænd, ikke er nok til at sprænge jomfruhinden hos en kvinde eller om det blot er rester?
Men (tilbage til pointen) da vi så slog op, begyndte jeg at stille spørgsmålstegn ved, om det bare var hende, der kunne tilfredsstilles med denne størrelse eller om det også var andre piger. Og da jeg så skulle til at være sammen med den første pige efter min ekskæreste kulminerede disse spørgsmål i, at jeg ikke kunne få den op at stå. Dette har siden fulgt mig, og jeg er nu fanget i en ond cirkel, hvor jeg i højere grad frygter ikke at kunne få en erektion end at kunne tilfredsstille pigen. Dette gør mig meget nervøs, når jeg skal til at indlede et seksuelt akt med en pige, da jeg er bange for ikke at kunne få den op at stå, hvilket selvfølgelig resulterer i, at jeg ikke kan få en erektion...
Jeg har læst, at det er en god idé at tale med nogen om det, men jeg har svært ved dette, da det er et meget pinligt emne - hvilket mange mænd helt sikkert kan identificere sig med. Især fordi jeg af mange af mine venner og veninder regnes for en fyr, der scorer mange piger, og derfor også har været sammen med mange. Førstnævnte er egentlig også rigtigt nok, men pga. dette problem har jeg aldrig rigtig kunne tage den videre til sex. Jeg har derfor også ofte løjet overfor mine venner for at skjule mit problem, hvilket i sidste ende har bidt mig selv i enden, i form af ekstra pres på mig selv.. Har haft mange små flirts/forhold, der har holdt i nogle måneder, hvor jeg ofte har prøvet at slippe udenom overnatninger og alt der kunne lede til en seksuel akt, da jeg var bange for, at problemet skulle ske igen, hvilket det også har gjort.. Disse flirts har selvfølgelig derfor aldrig holdt.. selvom jeg har fortaltpigerne, at det ikke skyldes dem og at det bare sker en gang i mellem for en dreng, hvilket i mit tilfælde jo er løgn, så mistænker jeg det ofte for aldrig at kunne lade flirtene udvikle sig til reelle forhold...
Dette har sat store præg på min selvtillid, det ses ikke udadtil, men inderst inde føler jeg mig meget ensom og i perioder, hvor det har optrådt (pga. en flirt) har jeg følt mig selv nærmest kronisk deprimeret. Det gør, at jeg føler aldrig, at jeg vil kunne finde en kæreste, før jeg har fået bugt med problemet.. Lige så meget fordi mit problem går igen med, at forhold ofte starter gennem flirts, hvor sex desværre er en unægtelig vigtig faktor, hvis man ønsker, at det skal udvikle sig. Jeg er derfor bange for aldrig at kunne få startet et rigtigt forhold til en pige, så længe jeg har dette problem..
Ved godt at det ofte anbefales, at fortælle sin partner om dette, men når man endnu kun er på "flirt"-stadiet, føler jeg mig ikke i stand til at kunne åbne op omkring et så følsomt emne.. En anden faktor er også, som sikkert går igen for mange mænd, frygten for at piger sladrer til veninderne om alle detaljer.. Dette er måske bare en opreklameret myte, men den har desværre sat en stort præg på min selvtillid..
Håber VIRKELIG at I kan hjælpe mig, da det har sat mit sex/kærlighedsliv i et stall, der snart tæller 2 år, og i takt med tiden daler min selvtillid mere og mere..
Hilsen en dybt ulykkelig 18årig fyr..

SVAR:
Kære ulykkelige 18 årige fyr.
I dine spørgsmål kommer du faktisk selv med en række svar, som også virker sande. At dit problem foregår i dit hoved. Du oplever impotens, fordi du er så præstationsorienteret og derfor bliver angst for ikke at kunne leve op til dette.
Det ved du godt, skriver du – men hvad gør du?
Du må ændre fokus
Du laver en form for negativ selvhypnose. Du tænker hver dag, formodentlig flere gange om dagen, at du ikke kan få rejsning, når du skal, at du ikke kan imponere en pige, at du ikke har en stor nok penis, at du nok i virkeligheden ikke kunne tilfredsstille din tidligere kæreste. Når du hele tiden siger sådan til dig selv, ja så bliver det til sidst til sandhed for dig. Tilsidst begynder man at tro på det, man selv går og tænker. Det har varet i lang tid for dig, og derfor er det blevet til en kraftig selvforstærkende sandhed – SOM JO IKKE PASSER!
Du skriver, at du er god til at score piger. At du og din første kæreste faktisk havde det godt sammen. Man kan derfor sige, at dine første erfaringer ikke passer med dine nuværende negative konklusioner.
Du må derfor til at ændre din tankegang. Du må træne i at tænke, at du er god nok. At du godt kan osv. En penis på 13 cm ligger lige midt i normalområdet. (En gennemsnitlig dansk penis er ca. 12-15 cm). Derfor er den også stor nok til at kunne tilfredsstille en pige. Hvilket du jo også har erfaret.
En måde at komme videre er derfor konsekvent at tænke på det, du kan, dine gode erfaringer osv. Hvis du forsøger at have det i fokus, vil du formodentlig også opleve, at dit selvværd bliver farvet af det, og at du dermed bliver mere tilfreds med dig selv.
Et andet fokuspunkt
Du skriver, at alle forhold desværre starter med sex. Det tror jeg ikke på! Jeg tror, det er en form for negativ forestilling på linje med dine andre forestillinger. Måske mange unge i dag har den tanke. Jeg tænker, det er en meget uheldig tanke. Det er med til, at du og dine venner pålægger hinanden nogle urealistiske forestillinger og dermed også nogle høje forventninger til jer selv og jeres seksuelle liv.
Jeg vil udfordre dig til tænke venskab og en god relation først. Sex udleves allerbedst i en tryg og længerevarende relation. Det er klart, som du selv skriver, at det virker lidt lyseslukkeragtigt ved den første flirt også at sige, man ikke kan få den op at stå. Det i sig selv vil jo gøre, at du ikke får den op at stå!
Jeg tror, du vil opleve forandring, hvis du begynder at gå i byen uden at tænke, du skal flirte og absolut have sex. Skab relation og tryghed først.
AdamogEva.dk
På vores hjemmeside tager vi, som du sikkert har set i nogle af svarene, afsæt i et kristent menneskesyn.
Derfor opfordrer vi også til at se på sex som noget, man har i et langvarigt og stabilt forhold, hvor tryghed og kendskab går forud. Vi opfordrer også til, at man ser på denne del af sit liv som noget, man kan passe på, så man ikke deler det ud til højre og venstre med det resultat, at man i virkeligheden kan opleve at blive forvirret og usikker og utryg.
Du kan kigge rundt på hjemmesiden og se, om der er andet, du kan lade dig inspirere af. Her er et par forslag:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Venlig hilsen
Steen Kruse