Hvordan taber jeg mig på maven?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på 15, og jeg vil gerne tabe mig på maven.

Har I noget, der kan hjælpe med det? Fx hvad jeg skal bruge i motionscentret, og om jeg skal løbetræne, bare droppe slikket eller noget helt andet?

Anonym

SVAR:

Hej

Kondition og styrketræning

Der er ikke en speciel øvelse eller diæt, som kan hjælpe dig med at tabe dig på et bestemt sted af kroppen. Hvis du skal mindske fedtet på kroppen, skal du træne både kondition som fx løbetræning, cykling eller spinning og samtidig styrketræne for at opbygge musklerne.
Desuden skal du spise sundt, dvs. masser af grønt og fiber og mindre sukker og slik og mindre mættet fedt som friturestegte madvarer, chips og mejeriprodukter med høj fedtindhold.

Ændring i livsstil

Du er 15 år og derfor fortsat et barn. Jeg ved ikke, om du de sidste år er vokset meget i højden, eller om du endnu ikke er i puberteten. Hvis du vejer for meget, er det bedre at ændre din livsstil, så du kommer til at holde vægten. Så vil du, når du vokser i højden, komme til at se slankere ud, da kiloene skal fordele sig over et længere stykke. Dit Body Mass Index (BMI) vil så blive lavere.

Hvis du er overvægtig, kan du få nogle råd og hjælp på hjemmesiden www.enletterebarndom.dk (Sundhedsstyrelsens hjemmeside).

Under alle omstændigheder vil jeg opfordre dig til at tale med en voksen, du har tillid til, om dit ønske om at tabe dig. Det kan være din mor eller far, en lærer eller sundhedsplejersken på din skole. De kender dig og kan rådgive dig mere konkret.

Kærlig hilsen
Signe