Hvad kan jeg gøre ved meget mørk hud og hudorme forneden?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har meget mørk hud og hudorme i mit vagina- og numseområde, altså der hvor huden hele tiden rører ved hinanden. Jeg er meget ked af måden, det ser ud på, og det påvirker mit sexliv, da jeg ikke kan lide, når nogen skal kigge på mig dernede. Er det noget, jeg kan gøre noget ved?

Jeg er ikke tynd, har lidt fedt på kroppen men ikke tyk på den måde; kan det være grunden til det? Men jeg har set større kvinder med meget pænere hud dernede end mig, så jeg tænker, at der kan være en anden grund til det.

Håber I forstår, hvad jeg mener, da jeg har lidt svært ved at forklare. Og håber I kan hjælpe.

Mvh. Mig, 22 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål. Min erfaring siger mig, at rigtig mange ligesom dig går og er kede af og måske pinlige over et eller andet ved deres krop. Det kan fylde rigtig meget, selvom vi sjældent snakker åbent om det. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.

Hudfarve – kan jeg ændre det?

Jeg kan læse, at du har prøvet at finde en forklaring på, hvorfor du har mørkere hud på kønslæber og omkring numsen end de fleste andre, du har set. Der er den simple forklaring, at det langt på vej er genetisk betinget. Altså har det ikke noget at gøre med din vægt eller kropsbygning. Det ligger i vores gener, hvilken øjenfarve, hudfarve og hårfarve, vi får.

Afhængigt af, hvor meget melanin, der kan dannes og frigøres fra celler i fx huden, bliver vores hud mørkere eller lysere. Melaninproduktionen kan aktiveres af sollys, ligesom du kender det, når huden på arme og ben bliver mørkere om sommeren.

Hormoner påvirker også hudens farve – især på kønslæber og brystvorter. Derfor kan farven på disse godt ændre sig lidt ved graviditet og overgangsalder. Men bundlinjen er, at du ikke kan gøre noget ved farven på dine kønslæber og omkring numsen.

Hudorme i intimområdet

Hudorme ses som små sorte prikker, der primært er døde hudceller, som tilstopper porerne i huden. På de ydre kønslæber og omkring numsen findes en type hud, hvor der er mange hårsække og talgkirtler. Det er også genetisk og hormonelt bestemt. Ligesom der er forskel på, hvor meget hår, vi har på hovedet, sådan er det også med resten af kroppen. Derfor kan man også se bumser omkring kønslæber og numsen. De opstår, når der kommer bakterier i talgkirtlerne, hvilket er rigtig svært at undgå.

Hvis man barberer sig på kønslæberne, vil huden ofte blive mere irriteret og mindre beskyttet, og det kan føre til flere bumser og evt. flere hudorme. Et godt trick er at vaske huden grundigt inden intimbarbering eller helt undgå at barbere. Ud over at vaske dig med en mild sæbe en gang dagligt, er der ikke meget du kan gøre ved hudormene og evt. bumserne. Mange kvinder oplever med årene at få færre bumser pga. hormonændringer, og det vil du sandsynligvis også opleve.

At acceptere kroppens finurligheder

Jeg er klar over, det ikke er særlig nemt at sluge, at der kun er ganske lidt at gøre ved, hvordan huden ser ud på dine kønslæber og omkring numsen. Det rareste ville være, hvis vi kunne tage en pille – og vupti, så var kroppen, som vi gerne vil have den. Men sådan er realiteten ikke. Langt på vej må vi lære at acceptere vores krop, som den er.

Du skriver, det påvirker dit sexliv, at du ikke har det godt med, hvordan du ser ud i intimområdet. Det kan jeg godt forstå. Det eneste, du kan gøre ved det, er at øve dig i at anerkende din krop, som den er. Din krop er med til at gøre dig til dig: En unik kvinde med skønheder og skævheder som alle andre kvinder.

Og tro mig: ALLE kvinder er utilfredse ved noget på deres krop. Og det hjælper bestemt ikke, når vi sammenligner os med andre.

Tal med en om jeres kroppe

Tag evt. en snak med en, du stoler på, om jeres forhold til jeres kroppe. Og overvej, hvad der skal til, for at du kan lære at acceptere din krop, som den er. Skriv det evt. ned og beslut dig for at gøre bare én eller to ting hver dag, som kan hjælpe dig på vej. Det er ikke let, men på den lange bane vil det give dig rigtig meget, er jeg overbevist om.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Du er smuk som du er! og Vejen til god sex.

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie