Min kæreste reaktioner skaber tvivl - hvad gør jeg?
Hey! I tænker måske - hvorfor skriver han ind til os? men har gået med så meget tvivl på det sidste, og føler ikke min kæreste giver mig svar nok.. Så..
Jeg er en mand på 23, og har en kæreste på 21. Vi har været sammen i snart ½ år, og været kærester i ca 1½ måned.
Vi er begge betaget af facebook, og da jeg spurgte hende, om der ikke skulle stå på facebook, at vi var kærester, gik hun helt amok, og deaktiverede sin facebook i en uge!
Jeg forstod selvfølgelig intet af denne handling, og jo mere jeg spurgte ind til, hvorfor hun gjorde det, jo mere sur blev hun. (det ska også siges, at da hun var sammen med hendes eks kæreste, stod det på facebook)
Her på det sidste har jeg lagt mærke til, at hun helst ikke vil ha mig med ud i det offentlige, specielt til fester, hvor hun ikke er sikker på, hvem kommer.
Vi kom på et tidspunkt til at snakke om voldtægt, og jeg sagde, at det ville da være pisse frustrerende, hvis det skete for hende, hvorefter hun svare, at hun har mange folk bag sig (:s).. Jeg spørger, hvem det er, og får svaret "det ska du ikke vide.."..
Hun tager heller aldrig initiativ til sex, eller følelser. Det er altid mig, der siger "Jeg elsker dig", eller "Du er dejlig.."
Engang hun var ovre ved sin fætter, sagde jeg til hende over telefonen "jeg ringer bare for at fortælle dig, at jeg elsker dig.." - hvor hun bare siger "i lige måde".. jeg ville normalt være ligeglad med dette svar, men hun plejer at sige "jeg elsker også dig".. derfor forstår jeg det ikk?
Jeg er normalt ikke en person, som tager konflikter op, med mindre jeg føler mig nok trådt på. Der er selvfølgelig ting, jeg ikke vil finde mig i.. Men lige med det her, føler jeg, at jeg ikke ved, hva jeg skal gøre.
Jeg føler virkelig ikke at min kærlighed er gengældt..
Håber I ka svare på det, for jeg ka snart ikke holde det ud længere..
Kærlig hilsen..
Poulsen, 23 år

SVAR:
Kære Poulsen
Du beskriver flere af din kærestes handlinger, som gør, at du ikke føler, at din kærlighed til hende bliver gengældt. Desuden fortæller du, at du normalt ikke tager konflikter op, og sådan som jeg forstår dit spørgsmål, ønsker du først og fremmest hjælp til at få afklaret, hvad din kærestes adfærd går ud på.
Jeg vil derfor i det følgende give dig et praktisk redskab, der kan bruges til at skabe klarhed på hinandens ønsker og behov. Hvis det ikke er det, der har været dit primære ønske, må du skrive igen.
Allerførst. Du og din kæreste bliv nødt til at tale sammen. Find et tidspunkt, hvor I ikke bliver forstyrret, og hvor ”følelserne ikke er i kog”. Hvis hun ikke har lyst til at tale med dig, når du foreslår det, så spørg, hvornår det så passer hende.
Når I taler sammen, synes jeg, at du skal lægge ud. Gør det ud fra remsen: ”Fakta, følelse, behov og anmodning” Det er et godt redskab, som er nemt at anvende, og som kan bruges i mange konflikter – i familien, på arbejdet osv. Redskabet er en god hjælp til at holde hovedet koldt og brugt rigtigt, er det en god måde til at nå hinanden. Jeg vil vise dig hvordan.
Fakta: Fortæl om det faktuelle, som I begge kan se. Du har allerede beskrevet det i dit spørgsmål, nemlig at hun ikke ønsker, at det står på Facebook, at I er kærester, at hun ikke vil fortælle, hvem det er, der står bag hende osv.
Følelse: Fortæl hvilke følelser, det giver dig. Det kan være, at du føler dig forbigået, vraget, ikke elsket og værdsat.
Behov: Beskriv, hvad du har brug for. Det kan være tryghed, en tydelig markering af samhørighed osv.
Anmodning: Fortæl hende, hvad du ønsker af hende. Åben dialog om hvorfor, hun ikke vil kendes ved jeres forhold på Facebook, at hun viser, at hun elsker dig, både når I er alene, og når I er sammen med andre osv.
Det er vigtigt, at I fører samtalen i god ro og orden. Vær præcis uden at docere. Din kæreste har formodentlig også følelser, behov og anmodninger til dig. I bedste fald bliver I afklaret i forhold til hinanden. Det kan vise sig, at du har misforstået hendes adfærd og signaler; så lang tid har I trods alt heller ikke kendt hinanden. På den anden side kan det også være, at samtalen fører til, at hun må fortælle dig, at hun ikke kan give dig det, du ønsker - måske giver det hende anledning til at fortælle, at hun gerne vil ud af forholdet eller noget helt andet. Hvordan samtalen spænder af, ved vi først, når den er blevet taget. Måske er en enkelt samtale ikke nok, da der kan dukke nye temaer op under vejs, som I må forholde jer til.
Jeg ønsker dig held og lykke med samtalen.
m.v.h.
Henrik