Min kæreste er jaloux på sin bedste veninde
Sagen er den at, jeg har en kæreste, som jeg elsker utroligt højt, og vi har nu været sammen i snart 1 år. Der er bare et problem: Min kæreste kan ikke have, når jeg snakker med hendes bedste veninde; hun bliver sur på mig, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Min kæreste ved godt, at jeg elsker hende, men når jeg er sammen med veninden, glemmer hun det. Jeg er virkelig gode venner med hendes veninde, og det venskab har jeg heller ikke lyst til at skulle ødelægge, men samtidig har jeg slet ikke lyst til, at mig og min kæreste skal gå fra hinanden.
Har I nogle råd/ideer til, hvad vi kan gøre?
J, 17 år

SVAR:
Kære J
Tak for dit spørgsmål. Allerførst vil jeg sige tillykke med, at du har en kæreste, som du elsker utrolig højt, og som du nu har været sammen med i et godt stykke tid.
Jeg forstår udmærket din problemstilling, og at det er svært at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig/jer at gøre i denne situation.
Åbenhed og tillid
Et godt og trygt kæresteforhold må bygge på åbenhed, ærlighed og tillid. Start med at spørge ind til din kærestes følelser, når du oplever, hun bliver vred eller udtrykker sig negativt om dit samvær med veninden. Som jeg læser dit brev, kan din kærestes reaktioner være et udtryk for, at hun til tider føler sig overset og tilsidesat af dig. Det er naturlige følelser, som kan udspringe af, at din kæreste er usikker på den relation, du har til hendes veninde.
Venskab med din kærestes veninde
Du beskriver selv dit forhold til veninden som et godt venskab, du ønsker at bevare. Du ønsker samtidigt, at det ikke går ud over dit forhold til din kæreste. Det kan være en udfordring for to af modsat køn at have et nært venskab. Her er det afgørende, at der er helt klare linjer mellem dig og veninden. Er I begge helt afklarede med, at der kun er venskabelige følelser imellem jer?
Afklar forventninger
Overvej, om der grænser for/forskel på, hvad du taler med din veninde om, og hvad du deler med din kæreste. Det er altid bedst, hvis du er helt åben og ærlig over for din kæreste om det, du deler med veninden. Fortæl din kæreste om det. Det kan desuden være en god idé, hvis I får talt om, hvordan, hvornår og hvor ofte, det er hensigtsmæssigt, du bruger tid med veninden. Foreslå evt. din kæreste, at I kan lave noget sammen alle tre. Dog bør det være din kæreste og tiden sammen med hende, du prioriterer højest.
Måske kan du også få noget ud af at læse vores artikler Sådan kan I få et bedre kæresteforhold, Et trin ad gangen er det mest sikre og Pigevenner og drengevenner.
Jeg håber, du kan bruge mine opfordringer til overvejelse om de forhold, du står i.
De bedste hilsner fra
Mette