Min far er syg af stress, kan I hjælpe mig?
Hjæælp. Min far er mega stresset, hvilket gør min mor stresset. Den er helt gal nu. Far har været ved lægen og fået piller. Min mor aflyser alt, også nogle familieting, som vi altid har været med til. Jeg har fået det skidt, fordi så meget, som jeg har glædet mig til er blevet aflyst, og jeg kan ikke sove, jeg græder, bliver sur og irriteret, og jeg føler ikke jeg kan snakke ordentlig med mine forældre.
Jeg har virkelig brug for hjælp.
Vh Cecilie 12 år
- spørgsmålet stærkt forkortet af redaktionen
- Læs det fulde spørgsmål nedenfor eller scroll helt ned til svaret.
Titel:
Hjæælp min far er mega stresset hvilket gør min mor stresset!!
Spørgsmål:
Hej A&E!
jeg har virkelig brug for hjælp! for ca. 4 måneder siden begyndte min far at tegne en ny lade (bor på en nedlagt landbrugs går, vi har ingen dyr). Han tegnede og tegnede, sendte ind til kommunen, for at få bygge-tilladelse.
For ca. 2 måneder siden startede vi så. Vi rev det halve af alt det gamle ned, så der nu kun er lidt af den gamle lade bygning tilbage (der har vi vores to have-traktorer, en større traktor og en trailer). Vi begyndte og bygge op og de første par uger var min far stresset, fordi han selv skulle bygge det, men da han kunne se at der skete noget, blev han 'rolig' igen.
Nu er der gået en hel sommerferie.
status:
Min far har fundet ud af at han ikke kan mure 'ydermuren' selv, så vi havde besøg af en murer lige inden sommerferien sluttede (fredag). Min far finder ud af der er mer' og mer' han skal have og han har overskredet det budget han startede med at lave. (min mor siger at vi nok skal få penge til det, men min far kan ik overskue at han har overskredet det osv.) Han har fundet ud af der er problemer med det tag han skal have osv.
Nu har jeg gået i skolen en uge, hvor mandag og tirsdag gik fint, men onsdag morgen får jeg at vide da jeg står op "Cecilie, far har ikke sovet i nat, og har det ikke godt, han skal til læge."
Okay så vidste jeg den var gal!
Da jeg så kom hjem fra skole, og min mor kom hjem, skulle mig, min mor og min lillesøster, ind til byen. På vej der ind siger min mor "far er meget stresset. Han har fået sovepiller af lægen, så I skal ikke spørge ham hvis der er noget I skal vide, så skal i spørge mor"
Nu har min mor aflyst alt (stort set) ud i fremtiden. Jeg har fået det virkelig skidt, fordi det betyder at jeg ikke må ret meget og alt hvad jeg har set frem til (fx. min fasters årlige loppemarked, som jeg ikke kan huske jeg ikke har været med til).
I går var jeg ude hos min (en anden) faster. sammen med resten af min fars familie, men det var kun mig, min mor og min lillesøster. Det var meget mærkeligt at være sammen med min fars familie UDEN min far var med.
Hvad skal jeg gøre, jeg har det svært med at se mine forældre i øjnene, fordi de har så travlt, jeg er blevet sur og irriteret, hvilket går ud over min søster når hun spør' om noget svarer jeg sur/irriteret.
Jeg vil bare gerne at det er som det var før min far blev stresset, men det kan det jo ik for nu er han stresset...
Hilsen Cecilie
PS. jeg græd i skolen onsdag, sidder og næsten græder nu (min mor forstår ikke hvad jeg er sur over), jeg ligger og græder når jeg skulle sove (i min seng om aftenen).
Har ikke fortalt mine forældre jeg har skrevet til jer, fordi jeg føler jeg ikke kan snakke ordenligt med min forældre fordi det eneste de tænker på er at aflyse alt, så far hurtigere kommer over det (også byggeriet er stoppet det næste halve år, men det første min far gør i dag, da jeg står op, er at gå ud at mure noget, der lige skulle ordnes)

SVAR:
Kære Cecilie.
Tak for dit brev. Jeg har lyst til at sige, at jeg synes det er godt, at du skriver til AdamogEva, da det viser, at du ikke magter at gå med alt det her selv, men ønsker at få hjælp. Ingen børn skal bære alene på den slags bekymringer og tanker.
Jeg kan forstå på dit brev, at din far er meget stresset og at han har været ved lægen for at få nogle piller, så han bedre kan falde i søvn. Jeg ved ikke, hvad din far fejler, men rigtig mange mennesker, som bliver meget trætte og næsten aldrig er glade, har ofte en sygdom, som hedder depression. En depression kan ligesom stress gøre, at man bliver meget trist og træt, rastløs, dvs. man ikke kan finde ro, følsom overfor støj, får ondt i kroppen, har svært ved at sove osv. Det er godt at vide, at din far har søgt læge, så han får den hjælp, som han har brug for lige nu.
Det er aldrig sjovt, når ens far eller mor får det dårligt og bliver stresset og ikke magter at klare tingene derhjemme. Og endnu værre er det, hvis man ikke får talt om, hvad det er, der er galt, for så kan man som du komme til at føler sig usikker, og få en masse tanker om, hvad man skal gøre og ikke gøre. Nogle børn kommer endda til at tænke på, om det mon er deres skyld, at far har det dårligt. Men når forældre får det skidt og bliver syge, er det ikke børnenes skyld.
Tal med hinanden
Jeg synes, du skal spørge din mor og måske også din far, om, hvad det er din far fejler, også selvom du synes, det er svært og du kommer til at græde. Det vil også være godt, hvis du fortæller, hvor bekymret du er og måske også, hvordan du inderst inde har det; ked af det, bange, skuffet, ensom, vred, irritabel osv. Jeg kan godt mærke, at du er ked af, at du reagerer sur og irritabel. Det vil være godt at tale med din mor om det og vise, at du også synes, det er svært at din far er stresset. Så ved din mor noget om, hvordan det påvirker dig.
Nogle vigtige behov - også dine
Du skriver, at din mor har aflyst en masse ting. Det har hun sikkert gjort for at passe på din far. Men mon ikke du alligevel kan få lov til at komme til din fasters loppemarked, du kan jo måske tage derhen alene, eller sammen med din søster. Hvis din far er meget stresset, vil han nok i den kommende tid have brug for megen ro. Men det betyder ikke, at I alle sammen skal tage det med ro. Du og din søster skal tillade jer selv at lave ting, som I plejer, også selvom jeres far har det skidt.
Stress går som regel over igen efter nogen tid og din far vil sandsynligvis få det godt igen, men jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært og ikke særligt sjovt at opleve. Jeg håber, du har nogle andre voksne, som du kan snakke med. Måske har du en bedstemor, en lærer eller en faster du kan betro dig til, det er nemlig ikke godt at gå og være ked af det helt alene. Vi mennesker har brug for hinanden, også når vi er kede af det. Du kunne måske også aftale med din mor, at du kom lidt oftere hen til din familie eller venner, så du ikke hele tiden føler, at du skal tage hensyn til, hvordan din far har det. Det kan være godt med pauser fra familien, når tingene er svære. Og det er som sagt vigtigt, at tingene ikke går helt i stå i familien.
Hjælp og trøst
Jeg får lyst til at fortælle dig, at der er mange børn, der oplever, at deres forældre får det svært og bliver stresset og ikke magter tingene derhjemme. Måske er der også nogle i din klasse, der har oplevet det samme som dig? Faktisk siger man, at der er mellem 2 og 5 børn i hver klasse, der har en mor eller far, der har det svært enten fordi de lider af stress eller andre psykiske lidelser. De børn jeg kender, som har oplevet det, du nu oplever, har haft det på stort set den samme måde som dig, hvor de har følt sig ensomme, oversete og kede af det. Så det er bestemt ikke unormalt, sådan som du har det. Men jeg ved også, at det som regel hjælper, hvis man kan få snakket med nogen om det, der er svært.
Jeg håber, du har fået lidt trøst og hjælp. Og ja, det gør ondt, når ens far har det skidt, men husk, at du gerne må vise, at du også synes, det er svært.
De bedste hilsner
Annette