Kæreste har lukket mig ude pga sorg - hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 17 og har brug for hjælp og nogle råd. Jeg har har en kærete, der bor i en anden landsdel end mig. Vi mødte hinanden på efterskolen sidste år og har haft et langdistance forhold lige siden. Det har været rigtig svært ikke at se hinanden så meget, man nu ville, men jeg synes alligevel, at det lykkedes for os at få det til at fungere.
Der er sket det meget tragiske, at hans far pludselig døde sidste uge og ingen havde set det komme. Jeg var der med det samme for ham og prøvede at fortælle ham flere gange, at jeg var der for ham. Det gjorde utrolig ondt på mig at se ham så ked af det, og ikke rigtig kunne gøre noget. Jeg følte mig magtesløs og vidste ikke, hvad jeg kunne gøre. Jeg vidste ikke, hvad han havde brug for, eller hvad han ville have mig til at gøre. Han skrev til mig, at han elskede mig og satte utrolig meget pris på, at jeg var der for ham.
I de sidste 3 dage har han overhovedet ikke svaret på mine opkald eller beskeder, og jeg ved overhovedet ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg prøver at være tålmodig og give ham tid, men jeg synes, at det er utrolig svært. Jeg ved ikke, om jeg skal blive ved med at prøve at få kontakt til ham eller om jeg bare skal lade ham være helt i fred? Jeg savner ham meget og kan ikke tænke på andet end ham (hvilket går ud over skolen) Han virker til at have lukket sig inde, og der er ikke noget, jeg har mere lyst til, end at tage over til ham, for jeg elsker ham utrolig højt.
Håber I kan hjælpe mig
K.H "K", 17 år

SVAR:
Hej K
Det er en utroligt svær situation, du står i og det gør mig ondt med tabet af din svigerfar.
Vi sørger forskelligt
Når vi rammes af sorg, reagerer vi som mennesker forskelligt, både hvorledes vores sorg får udtryk, hvordan vi bearbejder den samt tiden, det tager. Derfor er det svært at give dig konkrete retningslinier og jeg vil i stedet opfordre dig til at lytte til din fornemmelse. Hvis du har lyst til at tage over til ham og være der for ham, skal du måske forsøge at få det ordnet, så det kan lade sig gøre. Jeg tror ikke, du skal lade ham være og hvis han ønsker det, må han sige det til dig.
Ikke nødvendigvis de mange ord
Du skriver, at det virker til, at han lukker sig inde - det behøver han ikke gøre, men han er et meget følelsesturbulent sted, hvor det er svært at "oversætte" for andre. Med tiden vil han have fået mere hoved og hale på alle følelserne og tankerne og kan derfor også nemmere "oversætte" og forklare, hvordan han har det.
...men bare lad ham mærke, at du er der
Hvis han ikke svarer på, hvordan han har det, kan det sagtens være fordi han ikke selv ved det, et hele er mere en døs for ham. Det betyder også, at hvis du tager derover, så skal du ikke forvente en masse snak, men lad istedet dine handlinger tale (hold om ham, bare vær tilstede, smør frokost til ham, gå en tur med ham eller lignende).
Jeg håber, at I kommer gennem dette sammen og med tiden, at din kærestes sorg bliver mindre og han istedet kan mindes med glæde.
Venlig hilsen Anne